HÍRES MUSZLIM NŐK A KÖZÉPKORBAN
Mohamed hozzátartozói
Azok, akik a próféta élettörténetének megismerésével próbálják (évszázadok
óta) értelmezni a Koránt és a hadíszokat, egyetértenek abban, hogy Mohamed
életében kiemelkedő jelentőségűek voltak a nők, és személyes kapcsolatai,
tapasztalatai, gyermek- és felnőttkori élményei alapján az iszlám
vallásalapítója szeretettel és megértéssel fordult az asszonyokhoz.
Viselkedésére rávilágít egy,
al-Ghazzálí által lejegyzett mondat:
"Közöttetek legjobbak azok, akik jól bánnak a nőkkel, és mindőtök között
én vagyok az, aki jól bánik velük."
[198]
Mohamed életének első jelentős női szereplői édesanyja és dajkája voltak.
Anyja,
Amina, a szép, de törékeny egészségű nő, nem tudta szoptatni
fiát, mert lelki okokból - valószínűleg férjének Mohamed születését
megelőző halála miatt - elapadt a teje. Így a fiút egy szoptatóasszonyra,
bizonyos
Halímára bízta, aki a csecsemő Mohamedet magával vitte a
beduinok közé, és ott nevelte hat éves koráig. Halíma személye sokszor
megjelenik különböző mítoszokban és legendákban, mint olyan, Alláh által
kiválasztott jóságos asszony, aki védelmezte Mohamedet. A próféta felnőtt
korában is jó kapcsolatot ápolt egykori dadájával, például amikor először
megnősült, Halíma is ott volt a lakodalom díszvendégei között. Hat évesen
Mohamed hazatért Mekkába, és anyjával útra kelt Medinába. A hosszú, fárasztó
sivatagi út után a fiú valóságos csodaként élte meg a mesés, csordogáló
patakokkal és zubogó forrásokkal ékes medinai oázisba való megérkezést, és
ezt az élményét élete végéig összekapcsolta édesanyja személyével. Az a
nőies, meleg légkör, amely Mohamedet gyerekkorában körülvette, illetve az őt
feleségeihez kötő szoros érzelmi szálak kulcsfontosságúak ahhoz, hogy
megértsük, miért viseltetett akkora jóindulattal és tisztelettel a nők iránt,
és hogy miért lett ez a fajta szemlélet az iszlám vallás egyik sajátossága.
[199]
Mohamed első ízben 25 éves korában házasodott meg, amikor feleségül vette
Khadídzsa bint Khuwajlidot, a nálánál 15 évvel idősebb gazdag özvegyet,
akinek gyermekei is voltak. A mekkai asszony megörökölte elhalt férje
karavánjait és kereskedelmi kapcsolatait, s így Arábia igen kevés, kivételes
helyzetben lévő női közé emelkedett. Feltehetőleg a szegény származású,
édesanyját kisgyermekként elvesztett Mohamed saját személyére vonatkoznak a
Korán alábbi kérdései: "Nem talált-e téged árvának és adott menedéket,
(...) és nem talált-e szűkölködőnek és tett gazdaggá téged?"
(Korán 93:6 és 93:8) Khadídzsa hét gyermekkel
ajándékozta meg Mohamedet, akik közül azonban csak négy lány maradt életben.
Ő, az első feleség volt az a társ, akivel Mohamed legelső vallásos élményeit,
látomásait és az általa isteni kinyilatkoztatásnak tartott szövegeket
megosztotta. Felesége lelkesen támogatta őt, és együtt imádkoztak Alláhhoz.
[200]
Életrajzíróik szerint a házaspár nagy szeretetben és egyetértésben élt, és a
próféta csak a 619-ben, 65 éves korában elhúnyt Khadídzsa után vett újra maga
mellé feleséget, jóllehet, az előkelő mekkaiak körében ezidőtájt szokásban
volt a többnejűség. Egyszer, mikor a későbbi fiatal feleség,
cAisha
azt találta mondani Mohamednek, hogy Alláh az ő személyében jobb feleséget
adott, mint amilyen Khadídzsa volt, a próféta a hagyomány szerint azt
válaszolta, hogy "Alláh nem adott nekem jobb feleséget. Ő hitt bennem,
amikor még senki nem adott hitelt a szavaimnak. Biztos volt benne, hogy igazat
szólok, amikor az emberek hazugnak tartottak. Segített engem anyagilag, amikor
senki semmit nem adott nekem. Alláh tőle fiúkat is adott, akiket egyetlen más
asszonytól sem kaptam."
[201]
Khadídzsa után Mohamed több asszonnyal élt együtt, s e tény sok vitát váltott
ki úgy a saját korában, mint a későbbi időszakokban. Több kutató szerint ez az
állapot nem a próféta "erkölcstelenségével" vagy "bujaságával"
állt összefüggésben, hanem a történelmi helyzet hozta. Egyrészt - más
férfiakhoz hasonlóan - Mohamed így tudta biztosítani néhány özvegyen
maradt muszlim asszony biztonságát, másrészt pedig fontos volt "házassági
politikája" az iszlám megerősítése, egyes személyek és törzsek megnyerése
kapcsán is. Azt is ki kell emelni e témát illetően, hogy a próféta nőkkel való
kapcsolata a világ jelenségeit szellemi szinten is értelmező muszlim számára
nem világi jellegű, hanem ellenkezőleg: a testiség, a testi szerelem
megszentelése, magának az isteni jelenlétnek a hordozója.
[202]
A Korán egyik szúrájában világosan olvasható, hogy a prófétára más előírások
vonatkoznak a házasság és a párkapcsolatok tekintetében, mint a többi
muszlimra: "Próféta! Megengedtük, hogy a feleségeid legyenek: azok,
akiknek a fizetségét odaadtad és akiket a jobbod birtokol abból a zsákmányból,
amit Alláh juttatott neked, és a te apai nagybátyád és apai nagynénéid
leányai, és az anyai nagybátyád és anyai nagynénéid leányai, akik veled együtt
elvégezték a hidzsrát, és (minden) hívő asszony, ha odaajándékozza magát a
prófétának és a próféta (is) feleségül akarja őt venni; (ez) a hívők közül
kizárólag téged illet meg (...), hogy ne lehessen a vétkedül felróni. (...) Te
későbbre halaszthatod azt, akit akarsz, és magadhoz fogadhatod azt, akit
akarsz, és ha olyasvalakit kívánsz (feleségül), akit (korábban) elküldtél -
nem róható föl vétkedül."
(Korán 33:50-51) Mohamed
feleségeinek azonban - a Koránban lefektetett elvek szerint -
szabadságukban állt dönteni a házasságkötés, illetve az elválás vonatkozásában
is. Egyrészt bármelyik nőnek jogában állt visszautasítani Mohamed leánykérési
ajánlatát (Umm Szaláma hosszas vonakodása példa erre), másrészt pedig
elhagyhatták a férfit, ha úgy kívánták, miként például
Aszmá bint al-Numán.
A Koránban az alábbi, ritkán idézett sorok olvashatók erről a kérdésről:
"Próféta! Mondd meg a feleségeidnek: »Ha az evilági életet és annak
pompáját kívánjátok, akkor gyertek ide, (vég)kielégítést adok nektek és
illendő módon elbocsátalak benneteket. Ha azonban Alláhot és az ő küldöttjét
kívánjátok és a túlvilági lakhelyet - bizony, Alláh óriási fizetséget
készített azoknak, akik jóravalóak közöttetek.«"
(Korán 33:28-29)
Khadídzsa után Mohamed először
Szavda bint Zamáqot, a 30 éves özvegyet
vette feleségül, valamint egy kislányt,
cAishát, akit valamennyi
felesége között legjobban kedvelt.
Al-Bukhari szerint a lány nem volt
több, mint hat éves, amikor az 50 éves Mohamed elhatározta, hogy feleségül
veszi, és 18 volt, amikor 632-ben a próféta meghalt.
cAisha annak
az
Abú Bakrnak a leánya volt, aki Mohamed halála után a muszlimok első
kalifája lett.
Al-Tabarí "A próféták és királyok könyve"
című művében leírta ezt a házasságkötést, kiemelve, hogy Abú Bakr csak Mohamed
küldöttének többszöri kérésére volt hajlandó homokozó és babákkal játszó
leánykáját feleségül adni a prófétához.
[203] cAisha
ugyan a próféta házában élt, de csak felserdülése után vált testi értelemben
is Mohamed asszonyává (ő volt a próféta egyetlen olyan felesége, aki szűzen
került a férfi mellé társnak). Rendkívüli nő volt, olyan, aki haláláig szívén
viselte az iszlám ügyét, éles eszével és kedvességével sokakat elkápráztatott.
A hagyomány szerint
cAisha az egyedüli olyan emberi lény volt, aki
mellett Mohamed képes volt annyira ellazulni, hogy kinyilatkoztatást is
kapott. Ez a fiatal nő helyzetét jelentősen megerősítette a többi feleséghez
képest. (Szerelmüket azonban nem kísérte gyermekáldás, mivel az asszony
minden igyekezete ellenére sem tudott gyermeket szülni Mohamednek.) Al-Ghazzálí
leírása szerint a beteg prófétát élete utolsó napjaiban szokás szerint minden
éjjel egy másik feleségéhez vitték, hogy ott aludjon. Kérdéseiből feleségei
könnyen kitalálták, hogy Mohamed mindig az
cAishával töltendő
éjszakát várta leginkább, így végül - hogy kedvében járjanak - az ő
házába szállították, és ott maradt haláláig. 632. június 8-án az akkor 18 éves
cAisha karjai között halt meg, és ifjú felesége megható, rímes
prózában szerkesztett búcsúbeszédet mondott felette a mecsetben. Mivel Mohamed
még életében elnevezte őt a "hívők édesanyjának",
cAisha
egész életében megpróbált e névhez hűen viselkedni, és az iszlám megerősödése
érdekében munkálkodott. Elmélyülten foglalkozott a Korán szövegeivel, és ő
egymaga körülbelül kétszáz hadísszal járult hozzá al-Bukhari több ezres
gyűjteményéhez.
cAishát élete végéig sokan keresték meg
problémáikkal, tanácsokat kértek tőle a vallásos előírások, a viselkedés, a
ruházkodás és a szépségápolás kapcsán is. Mivel jól ismerte az arab
genealógiát és a régi költészet darabjait, fontos kultúraközvetítő szerepet
töltött be az arabság történelmében. Mintegy húsz évvel Mohamed halála után,
a harmadik kalifa meggyilkolását követő időben
cAisha harcba szállt
az iszlám ügyéért, azért, hogy az arra legrátermettebb személy kerüljön a
kalifai posztra, és ne a Mohamedhez fűződő rokoni szál legyen a döntő. A nő
656-ban egy teve hordszékéből irányította a küzdelmet ("tevecsata"),
melynek valódi tétje tehát az volt, hogy ki legyen Mohamed tanításainak
továbbvivője, áttételesen a próféta követője. (Mohamed életében ugyanis nem
alakultak ki az utódlás rendjét megszabó elvek.)
[204] cAisháék
elveszítették a harcot, így a negyedik kalifa
Fátma férje,
cAlí
lett.
cAisha 678-ban, 64 éves korában halt meg.
Mohamed negyedik felesége szintén egy muszlim barátjának,
Omar Ibn
al-Khattábnak a leánya,
Hafsza volt, aki kitűnt csodálatos
szépségével és kiváló emlékezőtehetségével.
cAisha mellett ő volt
az a közeli családtag, aki a hagyományok összegyűjtésekor visszaidézte Mohamed
mondásait és cselekedeteit. Őutána egy olyan feleséget vett a próféta, aki egy
harcban elesett muszlim hittársa félénk és visszahúzódó özvegye volt, és
akiről csak ily módon tudott gondoskodni:
Zajnab bint Khuzaimát. Ezen
házasságkötés után mindössze egy hónappal érkezett a hatodik feleség,
Umm
Szaláma, egy nagy befolyású család sarja, akinek férje szintén a Qurajsik
elleni harcban vesztette életét. A fiatal özvegyasszony kezét többen megkérték
(Mohameden kívül például
cAisha édesapja, Abú Bakr is), ő azonban
először mindenkinek nemet mondott, magát a prófétát is beleértve. Végül mégis
beleegyezett a Mohameddel kötött frigybe, ám
cAisha és Hafsza
megkeserítették az életét. Ezért ő nem a társfeleségek társaságát kereste,
hanem Mohamed egyik lányának, Fatmának bizalmasa lett. (
cAisha és
Fatma ellenségeskedése a próféta halála utáni időkben különösen felerősödött,
hiszen, miként fentebb írtuk, nem értettek egyet az utódlás kérdésében.)
Mohamed házasságkötései közül talán az unokahúgával, a mekkai szépséggel,
Zajnab bint Dzsahssal kötött frigye jött létre a legnehezebben. A lány
Mohamed fogadott fiának, a csúnya, ám nagyon vallásos
Zaid ibn Haríszának
volt a felesége, amikor egy nap a próféta - fiát keresvén -
megpillantotta őt egy szál ruhában, és falfehérré vált a nő szépségétől. A
hagyományok szerint így kiáltott fel: "Alláh, te, aki annyi
zavarodottsággal töltöd el a szíveket, erősítsd meg az enyémet!" Zaid,
amikor értesült erről az esetről, elvált Zajnabtól, és visszaadta felesége
szabadságát. Mohamednek azonban nem volt könnyű elvennie a nőt, mert feleségei
közül
cAisha és Hafsza úgy vélték, ellenkezik az iszlám
előírásaival, ha valaki fia feleségével kíván megházasodni, jóllehet, Mohamed
fogadott fiáról volt szó. A próféta ekkor - szokásához híven -
néhány napra magányosságba vonult, és visszatérve az alábbi kinyilatkoztatást
tette közzé: "... miután Zaid elintézte vele a dolgot, hozzád adtuk őt
feleségül, hogy (a jövőben) ne legyen vétek a hívő férfiaknak a fogadott fiaik
feleségeivel (való házasság), ha elvégezték velük a dolgukat. Alláh parancsa
végrehajtatott. És nem lehet a próféta vétkének tekinteni azt, amit Alláh rótt
ki reá, ahogy Alláh szokásos módon eljárt már azokkal, akik előtte
éltek..."
(Korán 33:37-38) Nem Zajnab esete volt
azonban az utolsó, mely sokak nemtetszését váltotta ki úgy Mohamed
családjában, mint a muszlim közösségen belül. Az egyiptomi király egy
Maríja nevű kopt rabnőt küldött Mohamednek, aki a leírások szerint
fehér bőrű és gyűrűs hajú szépség volt. Ő a férfi ágyasa lett, és
Ibrahim
nevű kisfiút szült a prófétának, amivel igen előkelő helyet vívott ki magának
a feleségek között. (A kisfiú azonban még gyermekkorában meghalt.) Mohamed,
hogy elkerülje feleségei féltékenykedését, minden éjszaka másik asszonyánál
hált (ha annak volt saját háza), és ez lett a többnejű muszlimok körében
később a követendő példa. Az elbeszélések szerint egyszer azonban Mohamed
megszegte ezt a rendet, mert amikor Hafsza hazautazott az édesapjához, annak
házában Maríjával töltötte az éjszakát. Feleségei - különösen Hafsza és
cAisha - emiatt annyira féltékenykedtek, hogy végül a próféta
úgy határozott, hogy egy teljes hónapig csakis és egyedül Maríjával lesz. A
muszlim közösségen belül ez rossz visszhangot keltett. Az esettel összefüggő a
66. szúra, amelyben az intrikáló feleségekkel kapcsolatosan az alábbi gondolat
fogalmazódik meg: "Ha mindketten bűnbánóan fordultok Alláhhoz, (arra
megvan az okotok), mivel elhajlott (tőle) a szívetek. Ha azonban egymást
segítitek a (próféta) ellen - akkor bizony Alláh az ő pártfogója s
Gábriél és minden jóravaló hívő, továbbá az angyalok lesznek az ő segítői. Ha
elválik tőletek, lehet, hogy Alláh jobb feleségeket ad néki cserébe, mint ti
vagytok, olyanokat, akik alávetik magukat (neki), hívők, áhítatosak,
bűnbánóak, (Alláhot) szolgálók, akik ájtatos gyakorlatokat végeznek, és már
voltak férjnél, vagy szüzek."
(Korán 66:4-5)
Aszma bint al-Numán lett Mohamed következő felesége, aki viszont már az első
éjszakán elveszítette a próféta jóindulatát, mert az alábbi szavakkal fordult
férjéhez: "Tőled menekülve Alláhnál keresek menedéket." Mohamed ezt
hallván hazaküldte őt törzséhez.
[205] A kutatók szerint ez az
eset valószínűleg az arab nőknek azt, a dzsáhilijja idején is gyakorolt jogát
példázza, hogy szexualitás dolgában szabadon dönthettek. A felsorolt
feleségeken kívül több nő is érkezett még az idős Mohamed házába, legtöbbjük
azonban nem maradt hosszabb ideig a prófétával.
A muszlimok történelme szempontjából fontos szerepe volt még a feleségeken
kívül Mohamed fiatalabb leányának, Fátmának. Bár a prófétának számos gyermeke
született, a legtöbbjük nem érte meg a felnőttkort. Fátma, aki két unokát is
szült édesapjának (
Haszánt és
Huszajnt) ezért különösen kedves
gyermeke volt. A lányt Mohamed unokaöccséhez,
cAlíhoz adták
feleségül, és Fátma apja halála után saját férjét látta volna szívesen a
muszlimok vallási vezetőjeként. Fátma mindössze néhány hónappal élte túl
apját, és 28 évesen meghalt. Férje csak ezt követően esküdött fel az első
kalifának, Abú Bakrnak. A síiták különböző csoportjai szerint Fátma volt az
édesanyja azoknak a fiúknak, akiknek valódi joguk volt Mohamed örökébe lépni,
és egyes gnosztikus körök tagjai úgy vélik, hogy ez az asszony az idők végén
kiemelkedő szerepet fog majd vinni, és kérlelhetetlen bosszút áll majd a
gyermekeit ért sérelmekért, és győzni fog az igazság. A középkori
Fátimida
dinasztia (973-1171) róla vette nevét, alapítója Fátma leszármazottjának
tartotta magát.
Tudósok
A muszlim nők körében a vallástudomány volt a legnépszerűbb, főként a
hagyományok és a jog tanulmányozása keltette fel érdeklődésüket. Sok női
elmélkedőt lehet megemlíteni a szúfizmuson
[206] belül is.
1543 női hagyomány-ismerőről van adat, akik -
cAishához
hasonlóan - az iszlám korai időszakában jelentősen hozzájárultak Mohamed
cselekedeteinek és mondásainak megörökítéséhez, és a vallásos ismeretek
terjesztéséhez. Mohamed leszármazottai között is akadtak vallástudományhoz
értő hölgyek, például a próféta ükunokája, Haszán unokája,
Nafísza, aki
al-Sáfíi imám köréhez tartozott, és akit ma is szentként tisztelnek
Egyiptomban. A lány 762 körül született Mekkában, Medinában nevelkedett, majd
Egyiptomba ment. Híres volt a szegények iránti kegyessége és jámbor
életvitele, kemény aszkézise miatt, valamint azért, mert nő létére
harmincszor tette meg a mekkai zarándokutat. 823-ban halt meg, és a sírja
fölött emelt kairói mauzóleum egyik életrajzírója szerint olyan hely, ahol
minden Alláhhoz címzett imádság meghallgatásra talál.
[207]
714-ben (vagy 717-ben) Baszrában született
Rábica al-Adawijja, az a
felszabadított rabnő, aki aszkétikus életvitele és mély vallásossága nyomán
széleskörű elismerést vívott ki a muszlimok körében. Életét a néphit számos
csodás elemmel díszítette fel. Egyik történet szerint például egy ízben,
amikor éppen a mekkai zarándoklatra tartott, öszvére összerogyott alatta a
sivatagban, és kimúlt. Bár a karaván tagjai felajánlották segítségüket, a
szent életű asszony nem fogadta el azt, hanem inkább imádkozni kezdett, és
csodák-csodája, hátasállata mozogni kezdett, és egyszerre csak talpraállt.
[208]
Jeles alak volt a muszlim vallástudomány történetében
Nishápúri Fátma
(meghalt 849-ben), aki kora legnevesebb misztikusaival folytatott komoly
vitákat vallási kérdésekben, és férje vallásos és tudományos elmélyülését is
nagyban elősegítette.
Egyes mecsetekben nők is tartottak nyilvános előadásokat, mint például a
bagdadi nagymecset sejkje,
Suhdá bint al-Ibarí, akinek személyéről a
muszlim évkönyvekben is olvashatunk, hasonlóan a tudós testületek
(culemá)
férfi tagjaihoz. Ő a
Fakhr al-Niszá ("A női nem büszkesége")
néven lett ismert, és 1178-ban halt meg Bagdadban (kilencvenes éveiben). Sok
más hozzá hasonló muszlim hölgy élt még a középkorban, akiknek a tudásából
férfiak is merítettek, például
cUnaida, aki köré mintegy
500 diákból álló tanulókör szerveződött,
[209] vagy a száz
évnél is magasabb kort megért
Zajnab bint al-Shacrí, aki 1218
táján halt meg Nishápúrban.
Az asszonyok sebgyógyításban, orvoslásban, gyógyító anyagok készítésében való
jártassága is széles körben elterjedt volt a középkorban. A gyakori és igen
véres, az iszlám hit védelme érdekében vívott harcok során ők is nagyon sokat
fáradoztak a sebesült katonák ellátása és gyógyítása érdekében. A Mohamed
seregei mellett komoly és fontos feladatokat ellátó hölgyek érdemei a későbbi
időkben sem merültek feledésbe, így - bár jelenlétük nem volt túlságosan
gyakori - a muszlim társadalmakban a női orvosok és gyógyszerészek nem
számítottak rendkívüli jelenségnek. Elsősorban természetesen a nőgyógyászati
betegségek gyógyítására készítették fel egymást.
[210]
Alkotóművészek
Több helyszínen a középkori muszlim nők a Korán-értelmező olvasmányokon,
vallástudományon, jogi ismereteken és gyógyászaton kívül olyasmiket is
tanultak, amiknek a gyakorlati életben is hasznát vették. Például költészetet,
grammatikát, éneklést, zenét és szépírást, amelyek ismerete biztosította
számukra a munkavállalás lehetőségét. Az andalúziai városok középosztálybeli
nőinek például a középkorban elsősorban a kalligráfia művelése jelentett
felemelkedést, dolgozhattak egy-egy uralkodó titkárnőjeként vagy
könyvmásolóként. Córdobában mintegy 170 nő foglalkozott kalligráfiával a 10.
század végén,
[211] legalábbis abban a kerületben, melyet
Ibn Fajad krónikaíró megemlített.
[212]
A szépírás, a miniatúrák készítése mellett sok nő számára saját gondolatainak
míves formában való lejegyzése jelentette az igazi önkifejezési formát. Kiváló
középkori költő- és írónők egész sorát említhetjük az iszlám valamennyi
területén, akik műveikkel gyakran férfi pályatársaik fölé emelkedtek, s akár
uralkodói udvarok, irodalmi szalonok kedvenc szereplői lehettek (társadalmi
helyzetüktől függően). Andalúziában különösen sok olyan előkelő
[213] hölgyről
maradtak adatok, akik neves tollforgatók voltak, és a mellettük tevékenykedő
rabnők művészete sem lebecsülhető. Henri Pérès szerint főként a 11. században
volt jellemző az Ibériai-félsziget muszlimjai között az, hogy a (szabad) nők
szinte a férfiakkal egyenrangú helyet vívtak ki maguknak a társadalomban, és
költeményeik tanúsága szerint ők is jogot formáltak a szerelemre, magára az
életre, és férfi partnerüktől hűséget, kedvességet vártak el.
[214]
Több tucatnyi költőnő neve és életművének darabjai maradtak ránk, jóllehet,
biográfiájukról általában nagyon szűkszavúan szólnak a források; e helyen
közülük csak a legkiemelkedőbbeket említjük meg.
cÁisha bint Ahmad al-Qurtubijja a 10. századi Córdobában
élt, egy nagyon híres, előkelő család sarja volt. A leírások szerint saját
korában nem volt olyan nemesi származású nő Andalúziában, aki vetekedhetett
volna vele a vallásos és világi tudományokban, ékesszólásban és költészeti
ismeretekben. Királyokat dicsőítő költeményeket írt például, és betanította
azok előadásmódját. Híres volt továbbá szépírói képességéről és csodálatos
magánkönyvtáráról. 1009-ben halt meg, hajadonként.
[215] Utolsó
verse egy őt nőül kérő költőnek írott csípős hangú válasz volt:
"Nemes vagyok, büszke oroszlán,
Idegen fészekben helyem nem találnám,
Ha választanom kellene valakit,
Kutyára szavamat sose pazarolnám,
Én, ki éltem eddig oroszlánok hangján."[216]
|
III. Mohamed al-Musztakfí, az alig egy évig kalifaként uralkodó előkelő
férfiú leánya volt a 11. században élt híres andalúziai költőnő,
al-Walláda.
Igazi megtestesülése volt ő a magas műveltségű és finom viselkedésű középkori
királykisasszonyoknak, aki az életrajzírók szerint káprázatos szépségű és -
a róla szóló korabeli pletykákkal ellentétben - feddhetetlen erkölcsű nő
volt.
[217] Büszkeségét, szabad szellemét jól példázzák azok
a verssorok, amelyeket a kor előkelőségeinek divatja szerint a vállaira
íratott: A jobb vállán ez állt:
"Alláh dicsőségre teremtett,
Büszkén járok saját utamon."
|
A bal vállán pedig ez:
"Szeretőmnek hagyom, hogy arcomhoz érjen,
Aki megkíván, csókom annak adom."[218]
|
Walláda is egy költőbe, Ibn Zajdúnba volt szerelmes, miként ezt ránk
maradt verseik kölcsönösen bizonyítják. Kapcsolatuknak azonban hamar vége
szakadt, talán amiatt, mert a férfi beleszeretett egy fekete bőrű rabnőbe, aki
ráadásul Walláda szolgálója volt.[219] A költőnő életútjáról
kevés adat maradt ránk, annyi bizonyos, hogy ő is hajadonként halt meg,
valamikor 1077 után.[220]
Az andalúziai költőnők közül a leghíresebb kétségkívül az a Hafsza bint
al-Háddzs al-Rakunijja volt, aki 1135 körül született Granadában. Gazdag,
nemesi családból származott, és a források mesés szépségéről szólnak.
Széleskörűen művelt volt, hiszen kiváló neveltetésben részesült, valószínűleg
ezzel magyarázható, hogy élete végén Jáqúb al-Manszúr marrakesi
palotájában az Almoháda hercegkisasszonyok nevelőnője (cusztáza)
lett. Az 1191-ben meghalt hölgy életének talán legtöbbet idézett részlete az
Abú Dzsafár Ibn Szacíd nevű, erőszakos halált halt költőhöz
fűződő szerelme. A költőnő szerelmeséhez írott verseiben éppúgy feltűnik a
féltékenység gyötrő érzése, mint a kedves távollétében érzett szomorúság vagy
az érzelmekről tett bizalmas vallomások.
Költeményeik mellett e hölgyek zenei játékukkal és énektudásukkal is gyakran
elbűvölték hallgatóikat. A muszlim énekesnők közül egy Dzsamíla nevű
volt az egyik legkorábban ismertté vált művész. Ő nem csupán dalolt, hanem más
férfiakat és nőket is tanított szép éneklésre, gyakran ő volt a nagyon
népszerűnek számító dalversenyek bírája. Danánír hasonló tehetségű
énekes hölgy volt, akiről al-Iszfahání azt írta, hogy készített egy, az
éneklésről szóló könyvet. Az énekes és dalszerző hölgyek mellett magasszintű
zenei nevelésben részesültek azok a lányok is, akik valamilyen hangszeren
játszva kápráztatták el közönségüket. cUbaida al-Tamburijja
például szépséges zenész volt, aki még nevét is hangszeréről vette.
Rabnők
A 8-9. században a harcok következtében az iszlám birodalmában mindenütt
jelentősen megnőtt a rabok száma, mivel az elfoglalt területek "hitetlen"
lakói közül sokakat fogságba ejtettek a muszlimok. Az iszlám jog szempontjából
- csakúgy, mint a judaizmus vagy a kereszténység esetében - a
rabszolgák "szélső" helyet foglaltak el. A muszlim tanítások nem
tiltották a rabszolgaságot, ám a témát illetően a jogforrások minden esetben
könyörületes bánásmódot írtak elő velük kapcsolatosan. A Korán egyértelmű
útmutatása az alábbi módon került kifejezésre: "Legyetek jók a szülőkhöz,
a rokonokhoz, az árvákhoz, a szegényekhez, a rokon-szomszédhoz és az
idegenből jött szomszédhoz, a bizalmas társhoz, ahhoz aki úton van és a
(rabszolgákhoz), akiket jobbotok birtokol." (Korán 4:36)
Egy másik szúra arra intette a hívőket, hogy adjanak szabadságlevelet
rabszolgáiknak, ha azok úgy kívánják. (Korán 24:33) A
hagyományok szerint a rabok a muszlimok fivérei, ezért a hívőknek tanácsos jól
bánni velük, biztosítva megélhetésüket.[221] Több hadíszban
is szerepel, hogy aki jó nevelést nyújt egy rabnőnek, aztán felszabadítja és
kiházasítja, duplán nyer kárpótlást.
Az cAbbászida kalifátus korában, a hatalmasra nőtt muszlim
területeken azonban nem mindenkor tartották be ezeket a kívánalmakat, és
eltértek az iszlám tanításaitól. Virágzott az emberkereskedelem, és
státusz-szimbólummá vált a rabszolgák birtoklása. Maguk a kalifák és
magasrangú tisztviselőik gyönyörű és művelt rabnők (dzsarijja) ezreit
hozatták palotáikba és házaikba, akiknek jelentős része nem muszlim vallású
volt. A rabnők tömeges megjelenése alapjaiban változtatta meg a muszlim nők
helyzetét. Az előkelő hívő szabad nők a 8. század közepétől például nem
lehettek biztosak benne, hogy az általuk szült törvényes fiú lesz apja (az
uralkodó) követője. Így a feleségek elestek attól a lehetőségtől, hogy fiukon
keresztül politikai befolyást gyakoroljanak. Mivel a 8-9. században a mesés
jólét következtében az arab kalifák és hercegek sokaságának ideje és
lehetősége nyílott arra, hogy művészetekkel és tudományokkal foglalkozzék, az
efféle képzettséget nőtársaiktól is elvárták. Eme követelményeknek pedig
leginkább azok a rabnők feleltek meg, akik kislány koruktól zárt intézetekben
tanulták a költészet, a zene és a tánc alapjait, sőt, akár csillagászati,
orvosi vagy matematikai ismeretekkel is bírtak. A szépség és az erényesség
ebben az időszakban a kalifátus nagyvárosainak előkelői között már nem volt
elegendő a női vonzerőhöz. A hívő muszlim asszonyok ezért esetenként
próbáltak tanulni férjük vagy férfi családtagjaik rabnőitől, hogy pozíciójukat
megerősítsék és férjük szívét elbűvöljék. Egyes rabnők akár olyannyira is
képesek voltak társadalmilag felemelkedni, hogy törvényes uralkodói feleséggé
váltak.
Az cAbbászidák uralkodásának elején például rabnőként került a
bagdadi udvarba az a szépséges és pallérozott elméjű Khaizurán nevű
lány, aki 774-ben al-Mahdí kalifa felesége lett. A hölgy mindkét fia,
Múszá al-Hádí és Hárún al-Rasíd is később kalifaként uralkodott.
Az anyakirálynő különösen idősebb fia, Múszá hatalomra kerülése után nagy
politikai befolyást gyakorolt Irakban. Amikor 790-ben meghalt, Hárún al-Rasíd
maga vezette Bagdad utcáin a temetési menetet, anyja iránti tiszteletből
mezítláb a szakadó esőben.[222] Khaizurán menye, Hárún sok
régi történetből ismert kedvenc felesége, Zubejda ugyan szabad
hercegkisasszonyként született, ám a leírások szerint neveltetése során
rabnőktől is tanult.
Az iszlám birodalmának keleti és nyugati felében is tapasztalható jelenség
volt a kalifátus időszakában, hogy a legsokoldalúbb képzésben azok a rabnők
részesültek, akiket kislány koruktól kezdve gazdag és művelt férfiak
szórakoztatására készítettek elő. Az első rabnők Bizáncból és Perzsiából
érkeztek Irakba, és olyan zenei-irodalmi műveltséget vittek magukkal Arábiába,
mely nagy hatással volt az ottani irodalmi kultúra kifejlődésére. A folklór,
illetve a Biblia történetei elevenedtek meg ajkukon, és tehetséges zenészek
készítették fel őket az éneklésre, a lantpengetésre. A tánc és ének mellett a
legműveltebb rabnők perzsa és arab nyelvtant és irodalmat is tanultak, hogy
elkerüljék a hibás szófordulatokat, és hogy megértsék és helyesen közvetítsék
az archaikus költeményeket.[223] A 11. században egy
keresztény orvos a lánynevelésről írott útmutatójában azt tanácsolta, hogy ha
valaki megfelelően képzett rabnőt akar nevelni, akkor ő maga gondoskodjon
róla, gyermekkorától kezdve. Válasszon egy kilenc év körüli berber kislányt,
akit aztán neveltessen három éven át Mekkában vagy Medinában. Amikor a lány
felcseperedik, küldje Mezopotámiába, hogy megismerkedjen a tudományokkal. A
korabeli szerző szerint így a felnőtté érő rabnő egyesíti majd magában a
medinai huncutságot, a mekkai édességet és a mezopotámiai jólneveltséget.[224]
A rabnők neveltetésére vonatkozóan több más forrást is idézhetünk, például
Anísz al-Dzsalísz történetét Az Ezeregyéjszaka meséiből. A lányt
"tízezer dínárra tartották, de a gazdája esküdözött, hogy a tízezer
dínárból nem futja a csirkék ára, amiket megevett, az italokra és a
díszköntösökre, amiket tanítómestereinek adományozott, ugyanis tanult
szépírást, grammatikát, Korán-magyarázatot, elsajátította a jog-, a vallás- és
az orvostudomány, valamint az időszámítás alapjait, és tud különféle
hangszereken játszani."[225] Más, magas műveltségű
rablányokról is megőrződtek emlékek e mesés történetek között.
cUmar ibn an-Nucmán király például Sárkán királynak
ezt írta egy levelében: "... a bizánciak földjéről érkezett hozzánk egy
jámbor öregasszony, s véle öt gömbölyű keblű szűz rablány, kik minden
tudománynak, szép műveltségnek, s a bölcselet mindazon ágazatainak birtokában
vannak, amit csak az embernek ismernie kell, szavam erőtlen ahhoz, hogy eme
öregasszonyt és társnőit leírjam, minthogy tárházai ők a különféle
tudományoknak, az erénynek és a bölcsességnek. Mihelyt megpillantottam,
megszerettem őket, s azt kívánom, hogy palotámban legyenek, s a birtokomba
kerüljenek, mert nincs hozzájuk fogható más birodalomban. Megkérdeztem az
öregasszonyt az áruk felől, s ő azt felelte, hogy nem adja őket alább, mint
Damaszkusz adójáért. Alláhra, ezt én nem sokallom őérettük, hisz egy is megéri
közülük az egész összeget..."[226]
Hozzá hasonlóan más tehetős férfiaknak is módjukban állt alaposan megszemlélni
és akár meghallgatni is a megvásárolandó leányt vagy nőt, és annak érdemei
szerint kialkudni az árat. A kereskedők természetesen megpróbálták egekig
magasztalni az általuk "kínált" rabokat. Egy másik mese szerint így
folyt az alkudozás: "- Kereskedők, pénzes urak, ki nyitja meg az
árverés kapuját e rablányra, a Holdúrnőre, a pompás drágagyöngyre, Zumurrudra,
az ékkőre, áhítozók reményére, sóvárgóknak ligetére? Nyissák meg hát kapuikat,
ki elsőnek nyitja azt meg, senki ugyan nem szólja meg! - Az egyik
kereskedő megszólalt: - Ötszáz dínárt adok! - Még tizet rá! -
mondta a másik. Egy Rasíd ad-Dín nevű öreg, aki kék szemű és rút ábrázatú
volt, így szólt: - Még százat rá! - Egy másik így szólt: - Még
tízet rá! - Erre az öreg így szólt: - Ezer dínár! - A
kereskedők megkötötték nyelvüket, hallgattak."[227]
Sok olyan jól képzett rabnőt ismer a történelem, akik vezírek és uralkodók
szolgálatában állva messze túltettek éleselméjűségben, művészi előadásmódban a
környezetükben élő férfiakon. E képzett nők tucatjai emelkedtek magas udvari
pozíciókba, és váltak gyakorta szülőanyjává későbbi neves férfiúknak.
Több olyan kalifa is akadt, mint I. Walíd, aki nyolc előkelő felesége
társaságánál jobban kedvelte rabnői közelségét. Tizenkilenc gyermekéből
tizenhat valamelyik rabnőjétől született, és hét felesége egyáltalán nem
hozott utódot a világra. A trónon őt követő fia, III. Jazíd kalifa is
egyik ágyasának a gyermeke volt.[228] Egy korabeli rabnő
megfogalmazása szerint a férfiakat törvényes feleségük hibái vezették el
rabnőik erényeihez.
Az cAbbászidák idején egy Arib nevű rabnő volt a
leghíresebb, akinek a korabeli leírások szerint varázslatos énekhangja volt.
Kisleányként került a bagdadi hárembe, ahonnan viszont szerelmesét követve
megszökött, és így, egyedi módon alkalma nyílt megismerni a külvilági életet.
Amikor visszavitték al-Ma'mún kalifa színe elé, éppen ezért vált
a társaság kedvencévé: a kintről hozott nyers szókimondása, obszcén
költeményei mulattatták az udvar férfi tagjait. A legendák szerint Arib nyolc
kalifával osztotta meg ágyát.[229] Több korabeli író is
lejegyezte, hogy mennyire szabadosan éltek a hozzá hasonló, jól képzett és
szép énekes-rabnők, akik ismerték és használták a csábítás minden praktikáját.
A középkori Európa muszlim területein is éltek kiemelkedő műveltségű rabnők,
Andalúzia területén több ilyen énekes- és költőnőről is hoznak hírt az
életrajzi leírások. A Keletről érkezett híres zenetanár, Zirjáb rabnője volt
például Mutca, aki kiváló nevelésben részesült, és ennek
köszönhetően sok-sok dalt ismert. Gyakran szórakoztatta II. cAbd
al-Rahmán emírt és udvarát, akinek végül tanítómestere odaajándékozta.[230]
A 9-10. század fordulóján szintén Bagdadból érkezett az a Qamar nevű
lány, akit a sevillai uralkodó, Ibráhim ibn Haddzsádzs parancsára
hoztak Andalúziába. Az arab nyelvű források kiemelik választékos beszédjét,
zenei és költészettani ismereteit. Jóllehet, számos verset írt, alig néhány
őrződött meg napjainkig.[231] A 12. századi arab vers- és
zeneművészet nagyjai között említik a Játiva városából való Hind nevű
hölgyet, aki a tollforgatás mellett mestere volt a lantnak és csodálatosan
énekelt.[232]
A rabnők jogi státuszuk, alárendelt helyzetük ellenére több kutató szerint
öltözködésüket, szexuális életüket, tanulási lehetőségeiket, mozgásterüket és
férfiakra tett befolyásukat illetően tulajdonképpen nagyobb szabadsággal
rendelkeztek a muszlim aranykorban, mint városban élő "szabad"
nőtársaik, a törvényes feleségek. Ugyanakkor tény, hogy életük állandó
bizonytalanságban telt, mert bármikor eladhatták vagy elajándékozhatták őket,
hiszen csupán a férfiak szórakozásának "kellékei" voltak. Ha
megöregedtek vagy betegek lettek, vagy ha uruk egyszerűen rájuk unt, akkor a
rabnők egycsapásra elveszíthették minden, korábbiakban kivívott befolyásukat
és hárembeli pozíciójukat, szemben a törvényes feleségekkel, akiknek férjük
gondoskodása még válás esetén is megjárt.