Szabadi I.: Ch. Schesaeus | TARTALOM | Balogh J.: Puritanizmus |
Kulcsár Árpád
A XVII. századi magyar történelem egyik fontos vonulata a
reformáció és ellenreformáció küzdelme.
Ennek egyik legizgalmasabb alapkérdése: miért és
hogyan volt lehetséges, hogy a protestantizmus, amely a XVI.
század folyamán lényegében száz
százalékos katolikus környezetben indulva,[1] a legdurvább üldöztetések
közepette, intézményes keretek nélkül,
szilárd anyagi bázisok hiányában is
elsöprő győzelmet tudott aratni a római egyház
fölött, tíz százalék alá szorítva
és több mint négy évtizeden át e szint alatt
is tartva a hazai katolicizmust.[2] Az ezt
követő újabb nagyarányú fordulat
vizsgálata legalább ennyire érdekfeszítő
kérdés. A XVI. században annyira dinamikusan
terjedő protestantizmus, amely az egykor katolikus lakosság
több mint 90%-át maga mellé tudta állítani,
amely évtizedeken át abszolút többséget
élvezett az országgyűlésben, sőt a XVII.
század első évtizedeiben egymást követő
négy alkalommal a legfőbb rendi méltóság
betöltője, a nádor is közülük került ki,
mégis ezt követően néhány évtized alatt
a jelentős politikai hatalom, kiépült
intézményi keretek, erős és szilárd anyagi
bázisok birtokában is döntő vereséget
szenvedtek az előretörő
ellenreformációtól. A folyamatok miértjére
adandó válasz jóval meghaladja e dolgozat kereteit.
Ugyanakkor talán már itt is érdemes rögzíteni,
hogy a magyarázat egyik fő összetevője minden
bizonnyal abban keresendő, hogy a XVII. század első
felének protestantizmusa már egy sok szempontból
erőteljesen megváltozott hit volt az előző
századihoz képest. Nemcsak alapvető
tanítások változtak meg, hanem egyéb okok
következtében is épp az a szellemi erő, tűz
távozott el belőle, amely annyira dinamikussá tette az
évtizedekkel korábbi protestantizmust.
A jelen forrásközlés egyelőre csupán a
rekatolizációs folyamatok menetének teljesebb
feltárását, az előretörő
ellenreformáció jellegének, módszereinek jobb
megismerését kívánja szolgálni. Az
ellenreformáció térhódításának
egyik legeredményesebb eszköze közismerten a birtokosok,
főként az arisztokrata családok tagjainak
megnyerése volt, hiszen egy-egy nagybirtokos
áttérése a széles körben
érvényesülő erőszakos földesúri
térítés révén a jobbágyok hatalmas
tömegeinek a katolikus egyházba történő
terelését is jelentette.
Míg a XVI. század végén már csupán
három katolikus nagybirtokos család volt a királyi
országrészen,[3] az 1620-as
évektől rohamléptekkel meginduló katolikus
térítés nyomán, Pázmány és
munkatársai működésének
eredményeként a fennálló helyzet gyökeresen
megváltozott, s 1655-re mindössze négy főúri
család maradt protestáns.[4] Alig
telt el újabb öt esztendő, amikor nem várt
drámai fordulatok nyomán a magyarországi protestantizmus
addig legerősebb támaszának számító
Rákóczi család református ágának
katolizálása is napirendre került. Báthori
Zsófia számára ugyanis - aki II. Rákóczi
György erdélyi fejedelemmel kötött
házassága kapcsán 1643 áprilisában
lényegében kényszerből lett
reformátussá, de régi vallásához való
kötődését mindvégig megőrizte[5] - férje tragikus halálát
(1660. június 7.) követően megnyílt a
lehetősége annak, hogy visszatérjen korábbi
hitére fiával, az egyébként reformátusnak
született és nevelt I. Rákóczi Ferenc
választott erdélyi fejedelemmel együtt. Az özvegy
fejedelemasszony és fia várható
rekatolizálása olyan nagy horderejű egyházpolitikai,
sőt politikai kérdésnek számított, hogy
több európai udvarban - így mindenekelőtt
Bécsben, a pápai udvarban és Velencében - 1660
nyarától többszöri tárgyalások és
diplomáciai jelentések témája volt.[6]
A pápa a bécsi nuncius útján már 1660
júliusában sürgette I. Lipótnál, hogy
tegyen meg mindent Rákóczi özvegyének és
fiának áttérése érdekében. A Habsburg
udvarban azonban - miként ezt Lipót kifejtette
válaszában - élesen megoszlottak a
vélemények e kérdésben. Mint katolikusok
természetesen nagyon kívánták a pápa
nyájának gyarapodását. Ugyanakkor több
miniszter és tanácsadó, politikai szempontból
határozottan ellenezte az áttérés
elősegítését, attól tartva, hogy
katolikussá válása révén
I. Rákóczi Ferenc esélyessé válhat
arra, hogy magyar királlyá válasszák. Ezért,
mint mondották: "jobb, ha kálvinista marad, mert az
alkotmány szerint tilos, hogy egy eretneket bármikor
királlyá válasszanak".[7] A
Szelepcsenyi György püspök vezette Kancellária sem maradt
tétlen. 1660. augusztus 15-én arra szólította fel
Wesselényi Ferenc nádort, hogy tegyen hathatós
lépéseket az özvegy fejedelemasszony
áttérítése érdekében, aki
egyébként már késznek is nyilatkozott az
áttérésre.[8]
Nádasdy Ferenc országbíró is akcióba
lépett. A bécsi velencei követ az év
őszén már arról tudósított, hogy
Nádasdy térítő buzgalma sikerrel járt
Báthori Zsófiánál és fiánál.[9] Nádasdy esetében is
felmerült a gyanú a bécsi udvarban, hogy az
áttérítéssel az ifjú Rákóczi
magyar király-jelöltként történő
felléptetésének kívánja megteremteni az
egyházi feltételét.
A Sárospatakon 1660 őszén (szeptember 30. - október
1.) lezajlott két napos katolikus-református hitvita e nagy
jelentőségű vallás változtatás fontos
előkészítő lépését jelentette.
E hitvita mindeddig ismeretlen volt a szakirodalom előtt. Így
például Zoványi Jenő is, aki külön
tanulmányt szentelt a Sárospatakon lezajlott hitvitáknak,
csak 1663-ra, a jezsuiták itteni megtelepítésének
évére datálta az első sárospataki
református-katolikus disputát.[10]
A három évvel korábbi összecsapás alább
közlendő dokumentumai két szempontból is figyelemre
méltóak. Egyrészt mert mind katolikus mind
református részről országosan ismert,
jelentős személyiségek vettek részt benne, s
megnyilatkozásaikat a jegyzőkönyv részletesen,
szó szerint rögzíti, melyből a hitvita egésze
csaknem filmszerűen rekonstruálható. Hasonló
forrás a XVII. század középső
harmadából nem ismeretes. Másrészt e dokumentumok
több szempontból is új megvilágításba
helyezik Báthori Zsófia és fia
áttérésének menetét. Az eddigi irodalom
általában egyenes vonalúnak tételezte fel a
fejedelmi özvegy és gyermeke visszatérését a
katolikus vallásra. Tény, hogy Báthori Zsófia nem
sokkal férje halála után - miként arról egy
jezsuita rendi jelentés beszámol - elküldte
megbízottait a jezsuita atyákhoz kinyilvánítva,
hogy "nem öröm számára a kálvinisták
szektájához tartozni" és egy jezsuita
kiküldését kérte.[11] A kérés nem maradt válasz
nélkül.
Franz von Krones nyomán Kárpáthy-Kravjánszky
Mór is közli tanulmányában, hogy Nádasdy
Ferenc két jezsuitával együtt felkereste az özvegyet,
ezt az eseményt azonban úgy állítja be, mintha
csupán azt a célt szolgálta volna, hogy "a környezet
tudta nélkül simán történjék meg az
áttérés".[12] Az
érdekes azonban épp az, hogy, a fejedelemasszony nem titokban,
hanem nagy nyilvánosságot biztosítva, mind katolikus mind
református részről a legnevesebb vitapartnereket
felvonultatva, egy hitvita keretében biztosított teret arra, hogy
a jezsuita térítők kifejthessék nézeteiket.
Ugyanakkor továbbra sem határolta el sem magát sem
fiát a református vallástól. Épp
ellenkezőleg. A disputát követően írt
levelében az özvegy fejedelemasszony úgy igyekezett
beállítani a reformátusok előtt a
sárospataki professzorok és lelkészek
meghívását a katolikus vendégekkel folytatott
hitvitára, mintha arra fia álláspontjának
mennél hatásosabb védelme érdekében
került volna sor. ("Nem azért hívattam volt fel
kegyelmeteket, hogy illy rút veszekedésre s
motskolódásra mennyen a dolog, hanem mivel hallottam, hogy
Nádasdy Uram asztalnál is disputálni szokott, s a fiam meg
nem tud felelni, kegyelmetek felellyen."[13])
Annak ellenére állította ezt, hogy már a
vitán egyértelművé vált, hogy az ekkor 15
éves Rákóczi Ferenc teljes
meggyőződéssel a katolikus oldalon áll.
Valahányszor csak hozzászólt, mindannyiszor a
jezsuitákkal egyetértőleg lépett fel,
következetesen támadva a református oldal
állításait. Ehhez járult, hogy a fehér
asztal mellett tartott disputa során megittasodott és egy
reformátushoz kissé méltatlan módon elkezdte
hányni a keresztet "in nomine Patris etc."[14] Sőt anyja még azt sem tagadta, hogy fia
esetleg már "meggyónt vagy ministrált vagy misét
hallgatott", csupán azzal próbálta őt menteni, hogy
"szívében mi légyen, nem tudja".[15] Mindezt csak tetézte, hogy a vitát
követő napon Báthori Zsófia fogadni sem volt
hajlandó a méltatlankodó református
lelkészek és professzorok
szószólóját, Szatmári Baka Pétert.
Csak másnap adott nekik választ - írásban. Ezek
után igencsak meglepő, hogy a fejedelemasszony mégsem
vállalta nyíltan önmaga és fia katolikus
meggyőződését. Sőt kész volt
egyenesen tagadni rekatolizálási szándékukat.
A hitvita református résztvevői ugyanis október
2-án beadott kérelmükben felajánlották, hogy
amennyiben akár neki, akár fiának
"kételkedése volna valamellyik ágazattyában a mi
vallásunknak, adja idején tudtunkra Nagyságotok" s egy
újabb, alkalmas módon megrendezett dispután minden
felmerülő vitás kérdésben készek
meggyőzni a fejedelemasszonyt s az ifjú fejedelmet a
református vallás állításainak
igazságáról.[16]
Báthori Zsófia azonban a következő szavakkal
hárította el ajánlkozásukat: "Nekünk nints
olly kételkedésünk, mellyért kellene lenni ollyan
disputationak". Ferenc fiáról pedig ezt írta: "Hogy a
fiunk ittas lévén motskolódott, rosszul tselekedte,
mellyről keményenis meg pirongattuk... Átkozta is
magát, ha mégis gondolta vallásának
változtatását".[17] E
válasz forma szerint a református vallás melletti
változatlan és egyértelmű kitartásként
értelmezhető. Báthori Zsófia ugyanis 1643
áprilisában történt áttérése
óta elvben reformátusnak számított, csakúgy
mint fia, akit már eleve reformátusnak kereszteltek. A
levél azonban rögtön más értelmet nyer, ha
leleményes megfogalmazásait a jezsuita "reservatio
mentális" (elmebeli fenntartás) sokat alkalmazott
gyakorlatának figyelembevételével olvassuk. Amennyiben
ugyanis Báthori Zsófia válaszának tudatosan
elhallgatott kiindulópontja az volt, hogy ő és fia
már megingathatatlan hitű katolikusok, akkor az a
kijelentése, miszerint neki vallása dolgában nincs semmi
kételkedése s hogy fia is átkozta magát, ha
meggondolta vallása változtatását, épp azt
jelenti, hogy azért nem tartanak igényt a református
lelkészek, professzorok hitbeli segítségére, mert
saját katolikus meggyőződésüket
véglegesnek és megváltoztathatatlannak tekintik.
Még további kutatásokat igényel annak pontos
megválaszolása, hogy a fejedelemasszony és fia
miért rejtőzött körmönfont mondatok
mögé, s miért vártak a nyilvános
áttéréssel még további tíz
hónapot. A sárospataki hitvitán az
ellenreformációs térítésnek két
jelentős, évekkel korábbra visszanyúló
vonulata találkozott és lépett fel együttesen. Az
egyiket Nádasdy Ferenc országbíró buzgó
rekatolizációs ténykedése jelentette. A
másikat az 1650-es években Báthori Zsófia
férjének II. Rákóczi Györgynek erdélyi
udvarában főként jezsuita szerzetesek által
kibontakozó katolikus térítő
tevékenység alkotta.
Nádasdy Ferenc kiemelkedő szerepet játszott a hazai
ellenreformáció sikeres előretörésében.
Személye felhívja a figyelmet a mindeddig csak
kevéssé kutatott földesúri
ellenreformáció jelentőségére, melynek
során az egyes birtokosok maguk is aktívan bekapcsolódtak
a térítés folyamatába. Ez két fő
formában történhetett. Egyrészt saját
térítő buzgalmuk kamatoztatásával,
másrészt kapcsolataik révén annak
megszervezésével, hogy a még protestáns
földesurak kellően előkészített
körülmények közepette találkozhassanak a
tényleges térítést végző
szerzetesekkel, papokkal vagy éppen világi
személyekkel.
Nádasdy Sárospatakon a két formát együttesen
alkalmazta. Hiszen nemcsak leutazott feleségével együtt a
disputára, hogy személyesen részt vehessen annak
vitáiban, hanem két megfelelően kiválasztott
jezsuita jelenlétéről is gondoskodott. Az is
megállapítható, hogy Nádasdy hasonló
módszereket alkalmazott az ifjú Rákóczi
áttérítése során, mint amit csaknem
két évtizeddel korábban az ő katolikussá
tétele érdekében vetett be Esterházy Miklós
nádor. Nádasdy ugyanis egy három generáción
étívelő, figyelemre méltó
rekatolizálási sorozat, az Esterházy Miklós,
Nádasdy Ferenc, I. Rákóczi György által
alkotott, láncszerűen egymásba kapcsolódó
áttérési sor egyik meghatározó
személyisége volt. Egymást követő három
nemzedék tagjaiként mindhárman
protestánsként nevelkedtek, majd fiatalon, az előző
generációhoz tartozó, addigra már
katolikussá lett főúri ismerős aktív
személyes közreműködése révén
katolizáltak, hogy ezt követően maguk is az
ellenreformációs térítés buzgó
képviselőivé váljanak. Az
áttérések egyezéseit vizsgálva
megállapítható, hogy amiként Esterházy
számára az ifjú Nádasdy apjának
halála teremtett lehetőséget arra, hogy előbb az
özvegy áttérését érje el, majd az
ifjú grófét is;[18] a
katolikussá lett Nádasdy a fiatal Rákóczi
áttérítéséhez 1660-ban hasonló
körülmények közt és hasonló
stratégia szerint látott hozzá. Esterházy
előszeretettel rendezett udvarában hitvitákat, melyek az
ő tevékeny részvételével nemegyszer
protestánsok és jezsuiták között folytak le.[19] A nádor maga is említi az
akkor még evangélikus Nádasdy
áttérése céljából 1642-ben
írott Értekező levél című
művében, hogy a fiatal grófot több ilyen hitvita
jellegű beszélgetésre is vendégül
látta.[20] Ezek aztán meg is
hozták eredményüket, Nádasdy Ferenc
katolizálását, melyre 1643 őszén került
sor. Nádasdyról aztán épp Báthori
Zsófia jegyezte meg az 1660-as hitvita kapcsán, hogy
szintén gyakran tart asztali disputát.[21] Sárospatakon is ez szolgált a
térítési akció keretéül.
Miként Esterházy udvarában állandóan
tartózkodtak jezsuita szerzetesek, hogy szükség
esetén segítségére lehessenek a nádornak a
hatékony érvelésben, hasonlóképpen
Nádasdy is gondoskodott arról, hogy az ifjú
Rákóczi áttéréséből
aktívan kivegyék részüket. Ahogy Esterházy
állított fel általa finanszírozott jezsuita
térítő missziót, éppúgy
Nádasdy is - követve az időközben
apósává lett nádor példáját -
1645-ben felállította saját jezsuita
misszióját,[22] melyet több
mint két évtizeden át, egészen
haláláig működtetett. 1660 őszén e
misszió egyik tagjával, az egyébként erdélyi
származású Bátsi Miklóssal,[23] valamint egy nagyhírű másik
rendtaggal, Milley Istvánnal érkezett a sárospataki
hitvitára.
Milley több szempontból is alkalmas volt a fejedelmi család,
illetve I. Rákóczi Ferenc rekatolizálásában
való hatékony közreműködésre.
Egyrészt ő maga is kálvinista családból
származott és I. Rákóczi Ferenchez hasonló
életkorban tért át katolikusnak, hogy aztán 22
évesen belépjen a jezsuita rendbe.[24] Az is megkönnyíthette az
egyébként híres jezsuita szónokként
ismert.[25] Milley helyzetét, hogy
régi ismerősként üdvözölhette
Báthori Zsófia fejedelemasszonyt, hiszen 1649-től 1653-ig,
a jezsuiták Erdélyből történt
kitiltásáig Milley az erdélyi jezsuita misszió
tagjaként, 1653-ban pedig a misszió vezetőjeként
működött.[26] 7A hitvita
csatározásaiból Nádasdy mellett egy másik
tekintélyes katolikus főúr is aktívan kivette
részét: Mikes Mihály, korábban erdélyi
kancellár és tanácsúr, aki ekkor a
Rákóczi-javak főkormányzójának
tisztét töltötte be.[27] A
hitvita jelentőségének megfelelően a
reformátusok is igyekeztek a legjobb erőket felvonultatni.
Szatmári Baka Péter - 1657-től sárospataki
lelkész - híres volt nagy
vitakészségéről, hiszen már fiatalon,
hollandiai diákként éles vitairatot jelentetett meg
korábbi tanárának, az ortodox Sámuel Maresius
groningeni professzor nézeteinek cáfolására, s az
elhúzódó vitában 1653-ban két újabb
polemikus írást is közzé tett, ezúttal is a
hollandiai Franekerben.[28] Szepsi
Andrást, aki 1658-tól a város másodpapjaként
működött Sárospatakon, addigi pályája
szinte predesztinálta arra, hogy e hitvitán legjobb tudása
szerint igyekezzen megakadályozni a fejedelmi család
áttérését, amely gátszakadás
szerű katolikus térnyeréssel fenyegetett. Három
évvel korábban ugyanis már saját
tapasztalatból ismerhette meg a földesúri
ellenreformáció természetét, amikor 1657-ben
Ungvárról erőszakkal hurcoltatta el őt a
város katolikus kegyura Homonnai Drugeth György, megfosztva
egzisztenciájától, az ungvári lelkészi
állásától. A vármegyei nemesség
tiltakozása is kevésnek bizonyult ahhoz, hogy a katolikus
főurat döntése megváltoztatására
késztesse.[29] S most
Sárospatakon is hasonló veszély fenyegetett, amennyiben
Nádasdy és a jezsuiták fellépése
nyomán megtörténik Báthori Zsófia és I.
Rákóczi Ferenc katolizálása, s ezzel itt is
bekövetkezik a kegyuraság katolikussá válása.
A két további református résztvevő, Baczoni
Baló Menyhért és Buzinkai Mihály a
sárospataki kollégium két neves tanára volt.[30]
Megjegyzendő, hogy a hitvita idősakában a
sárospataki reformátusságot a legsúlyosabb
megosztottság jellemezte. Lelkészek lelkészek ellen
hadakoztak, a hívek papjaik ellen, a legsúlyosabb erkölcsi
kihágásokat hányva szemükre. A híres
főiskola diákjai tanáraik ellen fordultak, azok viszont
teljes értetlenséget tanúsítottak a diákok
javaslatai, kérései iránt. Tanárok és
lelkészek közt áldatlan viták dúltak, s
még a város és a kollégium között is
ellenségessé vált a viszony. E belső zűrzavar
igencsak elbizonytalanította a reformátusokat, s nem engedte,
hogy teljes erejükkel fellépjenek a katolikus
kihívással szemben.[31] Ezzel is
magyarázható, hogy bár a Sárospatakon frissen
fellépő jezsuiták az egyik saját fő
központjában támadták meg a protestantizmust, annak
vezetői mégis védekező állásba
szorultak a magabiztos jezsuita előretöréssel szemben Az
egész hitvita folyamán végigkísérhető
e kezdeményező katolikus aktivitás, mely egy
bántóan lekezelő vitastílussal párosult.
Miként a vita résztvevője és lejegyzetelője
a református Körmendi Balázs megállapította:
"Nem is akartak ők kérdettetvén semmitis felelni, vagy
bizonyítani, hanem többire tsak mi bizonyítottuk, hogy mint,
s hogyan kellene a rendes disputationak lenni, ez volt feleletek: Nem
disputatio ez, tsak asztali beszélgetés, Tsak én tudakozom
most, ne visgáld Uram mit hiszünk mi, tudom én a magam
vallását etc."[32] Katolikus
részről tehát nem kívánták
mélyebben kifejteni teológiai állításaikat,
sokkal inkább azt kívánták demonstrálni az
ifjú fejedelem előtt, hogy az érvelés és
vitatkozás tudományában cseppet sem maradnak el
református vitapartnereik mögött. A református oldal
ugyan igyekezett szabályos teológiai fejtegetésekbe
bocsátkozni, de bizonyítási
próbálkozásaik semmiféle meggyőző
erővel nem hatottak a másik félre.
Alapállásukra nézve azonban figyelemre méltó
az a megjegyzésük amely az ádáz felekezeti
küzdelmek korában a felekezeti kötődések
és korlátok fölé emelkedve a klasszikus
protestáns álláspontot fogalmazta meg: "nekünk
Calvinus nem Regulánk, sem infallibilis Prophetank, addig
követtyük tudománnyát, a míg a Szent
írással egyez."[33]
A vita általános hangulatára azonban korántsem az emelkedettség volt jellemző. Miként a szemtanú megjegyezte: "ezek rút zaj, kiáltás, pohárok közt löttenek"[34] - hitelesen adva van a korszak hitvitáinak valóságos légkörét.
Anno Millesimo Sexcentesimo Sexagesimo, die ultima Septembris et prima octobris
Sáros Patakon a' palotán ebéd és vatsora felett a'
vallás dolgai felőll lőtt némelly
beszelgetéseknek rővid summája; Beszelgető
felek lévén egy részről Groff Nádasdi
Ferentz[36] Ur' ő Na'ga Millyei[37] és Bátsi[38] nevű két Paterekkel eggyűtt;
más részról Szepsi András[39] és Batzoni Menyhárt.[40]
Elsőben
Papista. | Igazé a' Kegyelmetek vallása? |
Református. | Igaz. |
Papista. | Miért ? |
Refor'. | Mert a' tsalhatatlan igasságu Szent irason fundáltatott. |
Pa. | Vagyoné inkáb Szent irás? Mellyik az? Es honnan tudhatni azt meg? |
Ref. | Három itt a' kérdés az elsőt nem illik
Keresztyen ember'k kétségbe' hozni, ha vagyoné Szent
irás, mert a' nyilván vagyon minden keresztyének
kőzőtt; A másikon meg eggyeznek a'keresztyének az Apocryphusokon
kivül, mellyeket hogy mi bé nem vészünk,
elégséges okait adgyuk. A' harmadik'k lehet helye honnan tudhatni meg a Szent irásnak Isteni
méltoságát, mellyre külőmbőztetve
felelünk, tudni illik: Vagy kérdetik magában az irás'k méltosága (certitudo objectiva) Vagy annak én 'bennem valo el hitele (certitudo subjectiva) az első, vagyon magátol az Istentől, ugymint első igasságtól, a' kinek tsalhatatlanul meg jelentetett beszéde, a' másik a' Sz. Lélek'k én bennem valo hathato munkájátol, ki, ezt a' hittel valo adást én bennem nemzi, ugymint ki egyedül világosithattya: meg belőll elmémet, és meg hajthattya akaratomat. |
Papista. | S honnan bizonyithatod meg a' Lélek'k bizonságtételét? |
Refor' | Nem szükség ezt probálni, mert ezt, kiki maga tudhattya s- érzi szivében, s- nem arra valo ez, hogy másnak el hitetésére, vagy mások elött valo bizonyitásra hozattassék elő. |
Papista. | Ugy de kell lenni valami külső bizonyi to erősségek'k is, mellyek által objecti vé meg kell győződni az elmének hogy osztán tsalhatatlanul hihesse azt |
Ugya' Papista. | Mitsoda azért a' bizonság vagy erősség? |
Refor'. | Mi azt mongyuk hogy magában az irásban vagynak azok,
mellyek elég bizonságot tésznek az irásnak Istenes
voltárol, miként a' Vilagosság mag' meg mutattya
magát, Vagy mint Valami irásbol magábol tetszik meg
mitsodás tudosé tudatlané? minémü
erősségekkel él Bellarminus[41] is, midőn a' hitetlenek ellen mutogattya a' Szent
irás méltoságát; Vétetnek pedig azok az
erősségek az iroknak szemellyektől, kik mindenkeppe'
hitelre meltok voltak, 2. A Szent irásban foglaltatot tudomanyrol, melly az idvesség'k
utát, titkait s- az igaz Isteni tiszteletnek módgyat
tőkélletesen tanittya. 3. Annak Isteni munkáiról. 4. Némelly adjunctumirol, ugy mint régiségéről, tsudálatos megtartásáról, abban való Prophetiakrol, sok tsudatételekről, mellyek vagy jo bizonyitások, avagy roszszak, mondgyon ellenek, meg oltalmazzuk. |
Papista. | Nem lehet az irók részéről erősseget venni, mert valamint azok'k tsalhatatlanul dictalta a' Sz. Lélek az irást, ugymint Szent Tamás'k,[42] Szent Berthalamnak[43] is dictalta az ő tőllők irattatot Evangeliomot, mellyet mindazáltol ti nem vesztek bé. |
Refor'. | Nem lehet meg bizonyitani hogy azok irtak volna Evangeliomot, vagy a'
mellyek azok nevek alatt vagynak a' Biblián kívül, azoktol
irattattak volna 2. meg engedgyük mi hogy valamit a' Propheták Apostolok írtak avagy tanitottak, mint ollyan rendkivül valo szolgai Istennek, azok mind Szentek, igazak voltak ugyan, de tőb kévántatik ahoz hogy Canonica Sz. irásnak tartassék valamelly ollyan irás, tudni illik hogy az adatot légyen az Eccl'anak az Istentől illyen végre, hogy őrőkős Regulaja lenne a' hitnek es erkőltsőknek. |
Papista. | Hát honnan tudod a' tőb könyvek adattak az Eccl'anak, nem ezek? |
Refor'. | Tudhatni előszőr az Experientiabol, mert azok a'
Bibliába' vagynak, és nem ezek, meg tartottak volna pedig ezekis,
mint azok, ha adták volna az Eccl'anak. Másodszor, az Istennek Szorgalmatos gondgya viseléséből, a'ki akarván a' véget ugymint az Eccl'anak az irásbol valo őrőkős tanitását, akarja az eszköztis, ugymint az irásnak megmaradását, egyébaránt meg tsalatkoznék Iste' fel tőt czéllyában. |
Papista. | Ha már némelly Szent irás kőnyvei el vesztek? |
Refor'. | Nem voltak azok Szent irás kőnyvei. |
Itt a' Groff uyobban elő hozta: honnan bizonyithatni meg a' Szent irás meltoságát?
Refor'. | Keresztyenek'k nem Szükség ezt bizonyitani, hanem ha ollyanokkal vagyon ígyünk, kik a Szent irásnak helyet nem adnak mivel a' principiumok'k ollyan tulajdonsagok vagyon, hogy fel vétessenek, nem probaltatnak, a' priori felsőb principiumbol, ez okáért a' Posteriori magábol az irásbol (nem authorita'tive' hanem ratio cinative) mutogatnak az irásnak Isteni méltoságot, hogy Istentől származot légyen a'mint Bellarminusis tselekedik |
Papista. | Bellarminusis azokat mint motiva probabilit'tis, de járulni kell azokhoz a' Szent Lélek belső munkájának, a' melly motivum fidei. |
Refor'. | Azt mondgyuk mÿs hogy minden afféle motivumok avagy argi[m]entumok, minémü az Ecclesiai bizonságtéte[l] nem ellenségesek a' hitnek nemzésére mi bennűk, hanem a' Szent Lélektől kell annak ingeneraltatni, s- eddig meg eggyezünk egymassal; De arrol vagyon itt a külőmbőzés, micsoda erősséggel kell itt activé meg győződni elménk'k az irás hiteles voltárol itt a' Papisták az Eccl'a bizonságtételéhez folyamod'k s azért adnak hitelt a' Szent irásnak, mert az Eccl'a tészen arrol tanubizonságot, a' mellyet mi tagadunk, mert bizonyittya . azért az Eccl'a a' hitetlenek'k, de nem hiszik, tégyen bizonságot minékünk az Apocryphusok felőll s ugyan nem hiszük el azokat Szent könyvek'k lenni, hanem az oda fellyeb meg nevezett Argumentumokkal, mellyek magábol az irásbol vétettek. |
Papista. | Meg kell azt vallanotok hogy Bibliátok sem volna ha tőllünk nem vöttétek volna. |
Refor'. | Nem vallyuk mert az ó Testamentom a' Sidoknál, az uÿs a' Gőrőgőknél lévén, nem vőtték a' Romai Ecclesiatol, nemis a' mi authentica Bibliánk melly a' Pápistaké, |
Azon nap vatsora felett beszélgető személyek a' Reformatusok részéről a három Pataki mesterek, a' más részről az előbbiek:
Nádasdi Uram ő Na'ga, | Mester Uram? Honnan vagynak a' sok külőmbőző vallások a' keresztyének kőzőtt, holott többire a' Szent irásrol meg eggyeznek, excipialva egynéhany kőnyveket? |
Refor'. | Vagyon az elsőbe az Isten engedelméből bizonyos jo végre I. Cor. 11. 29. |
Papista. | Akarja hát Isten a' Szakadásokat? |
Refor'. | Akarja meg engedni nem Ethicé parantsolván vagy javalván, hanem Phisice' nem impedialván. másodszor; az őrdög is curallya azt az ő mestersége által. Harmadszor. Az emberek részéről, oka ennek rész szerént a' tudatlanság, rész szerént a' vakmerő engedetlenség, hogy elégségesennis meg győzetvén a' Sz. irásbol, nem akarják magokat alája vetni a' Sz. irásnak, ki eggy, ki más eleve valo bal itelettől viseltetvén. |
Papista. | Honnan kell az irás értelmét venni, de hiszen azt tartya kegtek, hogy nem szükség az irást magyarázni olly világossan. |
Refor'. | Nem mondgyuk mi azt ugy eggy átallyában. |
Papista. | Kitsoda és miképpen magyarazhattya hát az irást? |
Reform'. | Minden igaz keresztyen emberek, kik az ő hívatallyok szerént külombőző mértékkel vötték a' Szent Lélek ajándékát, ugy hogy a' Tanitok mint elöl járok kőzőnségessen, a' kőz hivek pedig magánosan érthessék s idvességessé magyarazhassák az irásokat; a' mellyre meg kévantatot eszkőzők e' versekbe' foglaltattak be
Lingva. Scopusq' loci, Sit circumstantia nota: Inde locos similes componito dissimiles ve Ad fidei normam referendo singula dicta. Consule Doctores, Scripturam Saepé revolve. |
Papista. | Honnan vagyon hát a' sok egyenetlenség kőztetek ha mind onnét magyarázzátokis. |
Reform'. | A fundamentomos dolgokban mi mind meg eggyezünk, egyébarantis tőb villongások vagyon a' Papisták'k egymás kőzőtt mint mi nekünk. |
Papista. | Vagynak ugyan a Speculativa es Scholastica Theologiaban elmefuttatások, de azok nem tartonak a' hitre, non sunt de fide, azokbannis a' kik kűlőmbőznek alája vetik magokat az Ecclesianak iteletinek, ki a' mit determinál a' hitről, nem szabad senkinek az ellen disputálni érteni. |
Reform'. | Helytelen distinctio ez; mert a' Speculativa quaestiois lehet de fide, mint de Trinitte, Attributis Dei, e' felett nem tsak aprolékos, hanem nagy dolgokrol valo Controversiakis vagynak egész Szerzetek kőzőtt, ugymint: De gratia, Libero arbitrio, Conceptione Mariae in peccato originali. et A' mi orvosság mondatik az ellen Semmys az, mert nem eggyeztek meg rajta a' Pápistákis ki légyen a' judex controversiar' a' Papaji vagy Concilium, vagy a' Catholica Ecc'la és továbbá az nem obstalván nintsen vége a' sok villongások'k kőzőttők. |
Papista. | A Concilium a Papaval eggyütt az a' tsalhatatlan Biro |
Reform'. | Nem lehet, mert a' Concilium'k minden tagjaiban vagyon tudatlanság, és tsalatkozhatoság és azonok lévén a Conciliumbannis, nem lehet tsalatkozhatatlan, mint ha valamelly testnek minden részei feketék vagy betegek, az egész test nem mondathatik fejérnek vagy egésségesnek. |
Papista. | Nem következik, mert hogy Száz lo kűlőn kűlőn valami terhet el nem bir, nem következik hogy nem birhattyák mind eggyűtt. |
Reform'. | Nem hasonlo a' példa, mert az első comparatio vagyon a' minémüségbe' ; itt a' munkában vagyon mindenik loban az erő, mellyet conjugálhatnak; Valamint azért hogy ha a lovak magokban mind sánták, ha öszve fogjákis tsak sánták, ugy'a' Concilium tagjaÿs magokban ha sánták, a' Consiliumbannis őszve gyüjtvén, ugyan ollyanok. Probáltatot továb a' Concilium tsalatkozhatosága abbol, hogy de facto sokszor e altak a' Conciliumok melly meg bizonyittatot példákkal, mert De Imaginibus in Templo collocandis, contraria decreta fearunt. |
Papista. | Tagadgyuk hogy eretnek lőtt volna a' Papa, s abban holt volna meg. |
Reform'. | Meg vallyák azt magatok historicusi, Platina[44] és többek. |
Papista. | Szamár volt az. |
Reform'. | Vester A Sinus Juit. |
Papista. | El hisziteké tÿs mind a' kit Calvinus felőll irnak. |
Reform'. | A mit a' mieink historice' irnak felőlle, el hiszszük fide humana, de nem a' mit ellenseghi. Platina pedig és tőbbek Papisták voltak, nem a' Pápák ellenséghi. |
Papista. | Ha volt volnais eretnek a Papa, nem mint publicu' Doctor Ecc'lae hanem mint privatus emberek vétkeztek. |
Reform'. | Ha mint privatus ember, el kárhozott az eretnekségért, mint publicus Doctor hová lőtt? |
Papista. | A' Tiszti meg maradot; hát ha Calvinus el kárhozott. |
Refor'. | Nem kárhozott ugy hiszszük szeretet szerént itélve, de ha el kárhozott is nem a' Vallásért kárhozott, melly Igaz, hane' egyéb bünbe' valo poenitentia tartatlanságaért kárhozott volna el. |
Itt Rákoczi Ferentz ő Na'ga hozzá szolván azt kérdette, Nem kárhoziké el az ember ha jot tselekedik? mellyre felelet volt: Nem mondgyuk azt, mert fel tészük hogy igaz volt a' Calvinus Vallása, a' kővetkezik inkáb hogy a' kinek igaz vallása vagyon, el kárhozhatiké ha roszszul él nem az igaz vallás szerént.
Nádasdi Uram ő Na'ga: | Mester Ur' mikor kegd predikáll, tartoziké a' keg d halgatoja el hinni a' mit kegd mond? |
Refor'. | Nem azért hogy én mondok valamit, hanem ha és meddig a' Sz, irásbol bizonyitani a' mit mondok. |
Papista. | Hát ugy minden halgatoja birája lészen keg'dnek? |
Reform'. | Nem lészen hatalommal itélő birám, hanem.lészen itélettel meg külőmbőztetője a' hallott beszéd'k, mint Szent Pál noha tsalatkozhatatlan Apostol hadgya a Corinthusiaknak, hogy még itéllyék a' mit mond nékiek l. Cor. 10. 15 et l. Cor, 2, 15. Ezért ditsértetnek a' Berreabéliekis Actor 17. 11. |
Papista. | Nem volt azért Sz, Pálnak minden Varga birája. |
Refor'. | Mi sem mondgyuk azt. |
Papista. | Az Isten parantsollya az elől járokhoz valo engedelmességet. |
Refor'. | Ugy de nem mindenekbe' sem eggyátallyában vakjában. |
Papista. | Obedientia potior victimis.[45] |
Refor'. | Sed non coeca. |
Papista. | Itt uÿobban obÿcialták egyenetlenségünket a' Vallásban, a' mint Authorinkbol olvasták. |
Refor'. | A mi Ecclesiank tudományárol nem ez vagyon, hogy privatus Doctor irásábol tegyenek iteletet, hane' a' kőzőnséges confessiokbol a' Cathechismusokbol. |
Papista. | Hát miért nem vészitek bé az Augustana Confessiot?[46] |
Reform'. | Bé vészszük a' mint előszőr iratot, excipialván de modo praesentice articuloso. |
Die prima Octobris in praudio Collocutores ex parte Reformator' Szakmari Péter[47] Batconi Menyhárt és Buzinkai Mihály.[48]
Pater Millyei a' Groffnak: | N'gos Ur', Vegye Na'god a' Predikátor Ur' értelmetis a' tegnapi kérdések felőll. Holott, az elébbi kérdések elő hozatván, ezen értelemmel valo feleletekis voltak reá, azt hozzá tévén, hogy nem lehet az Ecc'la bizonság tételéből itélni, vagy hinni a Sz. irás Isteni méltosága vagy hiteles voltát, mint a' Papistak akarják, mert az a' bizonsag mint emberi meg tsalatkozhato, s-ezeken tsalhatatlan igassagot, minemü a' Szent iras, nem fundalhat. |
Papista. | No Pater millyei, en most ebbe' Lutheranus haereticus vagyok, a' töb részét a' Sz. irásnak mind hiszem, de kétséges vagyok a' Szent Jakab s- Judás leveléről és az Apocalypsisről, mutasd meg hogy azis szintén ollyan Szent irás mint a' tőbbi. |
Reform'. | Ma nem szükség azt a' Lutheranusok'k bizonyitani, mert el híszik, noha elém Luther Márton kételkedett felőlle, mindazonáltal mivel ugy kévanod, igy bizonyittyuk: mind azok a jelek fel találtatnak a' Levelekbe', mellyek a' tőbbibe', azért ezeket ugy kell hinned. |
Papista. | Negatur Consequentia. |
Reform'. | Ha azon fundamentom s azon okok, mellyekért hiszed a' tőb irásokat, fel találtatnak az irásokban, mellyekért a' többit hiszed Sz. irásnak lenni, tehát ezen fundamnetombol ezeketis el kell hinned; De igaz hogy fel talaltat'k. Azér |
Papista. | Negatu' minor. |
Reform'. | Azok a' jelek vetessenek a' Scriptoribus Sacris materia, Forma, effectis et adjunctis Scripturae, mint akkor bőven elő számlaltatot, Elsőben, mert Apostolok irtúk, hiteles Személyek mint a' tőbbit. |
Papista. | Bizonyits meg azt, mert én nem hiszem, mondatik ugyan hogy Apocalypsis Joannis Theologi a' Titulusban, de ki volt az? |
Reform'. | Nem tsak ott, hanen ben a' Textusbannis, mint cop. II. et 16. 9. |
Papista. | Nem mondatik ott hogy Szent Apostol volt volna, a' Calvinusis János volt |
Refor'. | A tőbbi felőll sem mondatik ugy a' kiket el hisz az Apostoloktol irattak'k lenni: azok felől sem mutathattya a karkÿs jobban meg min[t] ezek felőll. Nem Calvinus volt Patmusban. Azon kérdést bizonyos casusban pronalta Mikes Mihaly[49] Uramis, kinek hasonlo feleleti lőtt; ki a' Disputatio kőzben megvallotta, hogy egyedül tsak azért hiszen a' Szent Irásnak hogy a' Romai Ecc'la tészen arrol bizonsagot, aztis, hogy mind azon jelek fel találtatnak az Alcoraribannis, mellyek a' Szent irásban. E' kerengö utakrol el akarván vonni a' Reformatusok, a' más rész hozatot elő az nap reggel lőtt Prédikatio alkalmatosságával az ldvesség'k bizonsága felől valo kérdés, holott kévánták a' Papisták meg bizonyitani azt, hogy a' hibe' és idvezitő kegyelembe' mind végig megmarade' a' hiv és keresztyén ember? , mellyek biztonsagara hozatot elő Rom. 8. 38. 39. mellyre igy fogtak ki a' Papista felek: nem szoll ott az Apostol másokrol, hanem magárol. |
Reform'. | Vaj igenis szoll, mert 39. nyilván mondgya in. numero plurali, minket. |
Papista. | In forma proponate' Argumentum. |
Reform'. | A' mitől semmi el nem szakaszthattya a' hiv embert, abban mindvégig meg marad; De az Iste' Szerelmétől melly a' Jesus Christusba' vagyon semmi el nem szakaszthattya. Ergo. et. |
Papista. | (Pater Bdtsi) Negr' minor. |
Reform'. | Ihon nyilván tanittatik az irásban s- el olvastatot a' Junius forditásábol. |
Papista. | (idem) Nem Szent irás az. |
Reform'. | Pater? ha meg veted a' Sz. irást, én ugy tartalak mint
infidelist vagy gentilist. Azzal fel kelvén az asztaltol eggyikünk
protestalt Mikes Ur' előt a' Paternek ez tselekedetiről, ki ugy
excusalta, hogy szoll a'mi principiumunk szerént, mert
nékünk nintsen Bibliank; de retorquealtuk, hogy nékiek nints
Communi fide Papistica authentica Bibliajok, mert némellyek velünk
együtt az Originált tartyák annak, némellyek a'
Vulgátát et quo ad rem, et quo ad verba, némellyek tsak
wuo ad rem, non quo ad verba. Az asztaltól fel kelvén, bé
hivatván az Urak házában a' Collocutorokis, harom feléis volt gyakrabban a' beszélgetés. Holott egy előszőr egy ideig, Continualtatot az előtti kérdés, Ha ki eshetneké a' Valasztottak az lsten kegyelméből, azt állatvá' a' Papisták, hogy a' bűn el szakaszthattya az embert az Istentől valamenyiszer vétkezik. A Reformatus fél igy külőmbőztette, hogy a' bün természeti szerént meg érdemelné ugyan hogy azért az ember el vettetnek érette, de olly nagy az Isten kegyelme, hogy az eventusra nézve nem mégyen az Executioban, nem szakad el Istentől a' hü ember. meg világosíttatot az illyen példával: Gyakorta a' Reus az ő vétkének merituma szerént halál fia, de járulván a' birájok kegyelme; nem hal meg. Probaltatott ez értelem e' Locusokbol. Rom 8. l. 2. Sam. 7. 14. 15. PSal 89. 31. |
Papista. | Hát ugy a Vétekbennis kedves az Isten előtt az ember? |
Reform'. | A hiv ember személlye kedves ha vétkezikis gyarloságábol. |
Itt Rákoczi Ferencz Ur' ő Na'ga (ittas lévén) ki
kezdé mutatni mi volna szivébe' s- mint el
tsábitották volna már, illyen Consequentiakat
tsinálván, hogy, tsak lopok, részegeskedem
paráználkodom, ez szerént idvezűlők
affelől, mert én hiszem idvességemet s a' bűn nem
szakaszthat el az I'ntől.
Kinek illy válaszsza lőtt, hogy roszszul lészen ugy, mert
valakiket Isten el rendelt az idvességre mint végre, el rendelte
a' jo tselekedetekre is mint eszkőzőkre.
Az után Calvinusbol hoztak két locust, mellybe' tanitaná
az Istent a' bün okának lenni ugymint Inst l. l. c. 18 n. l. [50] de incastu Absolonis szolván.
Másikat l. 3. c. 23 n. 3. sus fine. Ismét de Reproba' one ibide'
n. l. quos ergo Deus p'terit. mellyre felelet volt:
Kőzőnségesse' hogy nékünk Calvinus nem
Regulanak, sem infallibilis Prophetank, tsak addig kővettyük
tudománnyát a' mig a' Sz. irással eggyez. In specie az
elsőre tagadtuk hogy Calvinu' azt tanitaná, mert nyilvá'
Contrariumot tanit mind azon részben s- mind egyebütt és
szoll az első helyen a' Sz. irással mint a' margon
citállya a' locust 2. Sam. 2. 12. mellyet tsak ugy akarnak
magyarázni, mint ha tsak a' kinyilatkoztatást
tulajdonitaná Iste' magának, de megtsufollya 11. Mondottuk
továbba hogy az iráson kivül Szollanak ugy s-
keményebbenis az ő Doctorjok, kiket mindazonáltal
benigné' interpretal'k, s ugy kell ezzelis tselekedni, es mikor
kezdettük volna ugy interpretalni, distingvalvan a' bünbe' az actus.
substractust, a.' moralis vitiositast és a' jo végre valo
ordinalast, Pater Bátsi ezt a' Distinctiot vagy nem
értvén, vagy nem akarván érteni s- explicalni
kőztűnk, azonba' a Groff tsak azt mondotta: de ennek
magyarázattyát nem kérjük kegtektől,
elég hogy ugy ir. et. Igy bontotta el az erről valo
beszélgetést. Midőn emlegetnők a' fellyeb meg
jegyeztetet locust Rákóczi Ferentz ő Na'ga bé
hozatá két száz esztendős Barát irás
formáin betükkel nyomtattatot őreg Bibliaját s- a'
Groff kévánta meg bizonyitani hogy Sola fide justificamur, kinek
explicialván hogy nem arrol a' particulárol Sola, hanem a' dolog
valoságárol lévén a' Controversia, meg
bizonyitottuk ex Rom. 3. 28. holott nyilván ki rekesztetnek a
justificatiotul a' tselekedetek. Fordult azon elő a' jo tselekedetek
érdeme is, mellyek'k érdemletlenségét bizonyitottuk
ex Rom. 6. 23. Luc. 17. 10.
Obycialván ők (magunk mondván meg a' locust) Matthaei 10,
ult' Hogy jutalmat igér Isten azok'k, mellyre mi mondottuk hogy nem
tagadgyuk mi a' kegyelemből valo jutalmat, hanem az
érdemből valot. Mercedem debitam operis indebiti; mellyet
probaltunk ex Rom 4. 4. Mikor a' tselekedetb' és jutalomban nintse'
ortio. Rom 8. 18.
A más részről Pater Millyei himezte hámozta itt az
érdemek felőll valo értelmeket, akarván
őszve kőtni a kegyelmet az érdemmel contra Rom 11. 9.
Bizonyitván azonban mi a' tselekedetek
érdemetlenségét ex Rom. 6. 23. Luc. 17. Az elsőre
nézve igy excipialván a' Groff hogy kegyelem Istenre
nézve, érdem mimreánk nézve. A másikra hogy
alázatosságra tanit Idvezitőnk, hogy ne ditsekedgyünk
magunkban, mellyre mi, miért ditsekedhetnénk ugy magunkbannis ha
érdemlenénk?
Ittis már minekelőtte disputatioban jőtt volna a'
tselekedetek érdeme, Rákoczi Ferentz ő n'ga igy szollott:
hogy ha nem érdemesek a' tselekedetek haszontalan a'
kőnyőrgés, sőt azt mondotta, hogy
akármellyikünkel kűlőn kűlőn meg
disputallya hogy érdemesek a' jo tselekedetek, mÿs offeraltuk
magunkat Contrariumunk megmutatására.
Azonban néha váltig hányta a' kereszteket in n'ne Patris
et
Melly és hasonlo egyéb Szomoru jelenségekből elmejeb' valo meg tantorodását változását eszünkb' vévén más nap illyen testatiot küldőttünk be Aszszonyunkhoz
Mi a' Sáros Pataki Praedikátorok és Schola Mesterek
alázatossan jelentyük Nagod'k hogy mi' eddig ez elmult napokban, a'
kik és mikor a' Na'god parantsolattyábol hivattatunk, jelen
lévén a Nag' tok asztalánál, a' mint az
alkalmatosság szerént beszélgettünk, vettünk
eszünkbe' ollyan alkalmatlanságokat, mellyek mind Nagod'k
méltosága ellen, s mind magunk'k betstelenségünkre
estenek; de mindenek'k felette nagyob itt az Iste'
dítsősségének kissebsége, hogy ez illyen
derekas, ugymint Lélek idvességbe' vagy veszteségben
járo dolgok vendégségek, ital közbe'
nevetéssel s tsufolással vitessenek végben; melly dolgot
hogy mentől job rendben vétethetnénk Na'godhoz
küldőttünk volt ma reggel bőtsülletes
Atyánkfiát Szakmári Péter Ur't, kinek akkor
audentiaja nem lévén, im mostannis el küldőttünk
azon végre. Minek okáért mi mind Isten N'god, s-mind
emberek előtt protestalunk arrol, jo lelki isméretűnk
szerént, hogy mi készek vagyunk, Isten kegyelméből,
a mi igaz keresztyén vallásunkat, minden részeibe' a'
Szent irásbol meg mutogatni, s- minden ellenvetések ellen
megoltalmazni, tsak engedgye na'god illendő helyen, alkalmatos
időbe' szép tsendessen, az ő rendi szerént
végbe' vinnünk, melly végre kérjük n'gdat
alázatossan, hivasson na'god egyenlő szám szerént,
mind két válláson lévő
bőtsülletes, értelmes embereket, kik mind halloi, s mind
bizonsághi lehessenek a' dolog'k irásbannis vévén
mind a' két résznek beszédét. továbbá
hogy el hagyván avagy tsak ideig félre tévén,
minden kerengő beszédeket, ut vesztéseket, parantsollya
kérdésbe' vetetni a' derekas dolgokat, ugymint a' hitnek
ágazatit, a mellyekb' kűlőmbőzűnk a' Romai
Ecclesiatol, akar rendel el menvén azokon, akar a' derekasbakat ki
válogatván, s lássuk meg mellyik eggyez a' Szent
irással s- mellyik nem; a vagy ha magának na'god'k, vagy Urunknak
eő Na'ganak valami nehezsége vagy kételkedése volna
valamellyik ágazattyaba' a' mi vállásunk'k, adgya
idején tudtunkra Ng'tok, s-ottan bár azokat vegyük
elő rendel, ugy hiszszük Iste'
segétségéből, hogy a' Szent irasbol
elégséges okát adgyuk igaz vallásunk'k.
Kérjük azért Ng'dat alázatossan igen Istenese'
gondolkodgyék felőlle, hogy mentől rendesebbe' és
helyesebben lehet, ugy vitesse N'god végbe' a' dolgot, melly nem valami
világhi karba', vagy haszonban, hane' Lélek idvességbe'
jár s-nemis az eddiglen tartatott uton kell affélék'k el
igazodni.
Egyébaránt ha mi tőb s- nagyob alkalmatlanságok
fognak kővetkezni, mi mind Isten s mind emberek előt meg
mentyük lelkünket, ugymint kik semmi munkát,
fáratságot nem restelvén, készek voltunk s- vagyunk
minden Istenes utat s jo eszkőzőket Na'god
parantsolattyábol el kővetnünk.
[III]
Resolutio
Erre valo Resolutionak Summaja ez volt: Szakmári Ur' által tegnap (ugymond) a' Groff és Groffné szüntelen jelen voltak, a miatt ne' lehettünk keg'ddel szembe'. Iste' tudgya mi Szivünk szerént bánkodunk e' rendeleten tselekedete' s nem azért hivatta' volt fel kg'teket hogy illy rút veszekedésre s- motskolodásra menynyen a' dolog, hanem mivel hallottam hogy Nádasdi Ur' asztalnális disputalni szokott s a' fiam meg nem tud felelni, keg'tek felellyen. Hogy a' fiunk ittas lévén, motskolodot, roszszul tselekedte; mellyről keményennis meg pirongattuk. Nékünk nints olly kételkedésünk, mellyért kellene lenni ollyan disputationak. Atkoztais magát, ha megis gondolta vallásának változtatását. Ittem, ha a fiam vagy meggyont vagy ministralt, vagy miset halgatot, noha szivében mi légyen, nem tudgya.
Ne tsudallya senki, ha ezek nem midenütt cohaerealnak, és- a
feleletek vagy bizonyitások végbe' nem vitettenek, mert ezek rut
zaj, kiáltás, pohárok kőzőtt lőttenek
s- két három feléis lévén a beszéd
nem tarthattunk mindenekre számot rendel, nemis tartattatot az
egész dologban semmi rendes ut, nemis engedtetet hogy a' dolog'k
kévánsága, s a' mi akaratunk szerént szolhattunk
volna, mert ők a' derekas dolgokra, hit ágazatira nem
akarván lépni, tsak a' kerengő utakon mulatoztak a' hitnek
principiuma kőrűl, hol egy hol más
kérdéseket, hol ugyan ismét azonokat vetettek elő,
kiváltképpen ha mikor látták hogy markokban kezd
valamellyik'k szakadni, a' másik tsak hamar altal ütőtte,
avagy másra forditotta; Nemis akartak ők kerdettetven semmitis
felelni, vagy bizonyitani, hanem többire tsak mi bizonyitottuk hogy mint
s- hogy kellene a' rendes disputationak lenni, e' volt feleletek: Nem
disputatio ez, tsak asztali beszélgetés, Tsak én tudakozom
most, ne visgald Ur' mit hiszünk mi, tudom én a' magam
vallását. et Ugyannyira hogy mikor mi ezt eszűnkbe'
vőttűk, ha Calumniatol nem féltűnk volna
feléjek sem mentünk volna ollyan motskolodásra, a'
minéműek estenek.
Finis.
Küldőtte volt nekem ezt az asztali Disputatiotskát
Sáros Patakrol Körmendi Balás fiam Ur' ujságban.
Liszkai Péter
Jegyzetek
[1] A Kárpát-medencében
ugyan nemcsak a nyugati, hanem a keleti egyház is jelentős
tömegekkel volt jelen, a reformáció azonban köztudottan
a katolicizmuson belül indult, eredetileg katolikusnak
számító hívek és egyházi
személyek mozgalmaként, s majd csak később,
missziós jelleggel, kívülről igyekezett behatolni a
görögkeletiek közé. Vö. Juhász
István: A reformáció az erdélyi románok
között. Kolozsvár, 1940.
[2] A XVI. századi katolikus
összeomlás mértékét számos
jellemző adat mutatja. Amire sem a XVI. század előtt, sem
utána nem volt példa, három katolikus püspök is
csatlakozott a hitújításhoz: Dudith András
pécsi, Kecseti Márton veszprémi és Thurzó
Ferenc nyitrai püspök. Zoványi Jenő: A
magyarországi protestantizmus 1565-től 1600-ig. Bp., 1977.
273-274. p.; Zoványi Jenő: A reformáció
Magyarországon 1565-ig. Bp., 1922. 242. p.; Gyenis András:
A magyar püspökségek helyzete a mohácsi
vésztől 1600-ig. In: Regnum, 1936. 88. p. A papság
száma is radikálisan lecsökkent. A Szepességben a
század utolsó negyedében csupán egyetlen
plébános működött, Fejér megyében
is csak három. Az ország hatalmas területein -
főként a Tiszántúlon illetve Erdélyben -
egyátalán nem működtek katolikus papok. Ld.
Hradszky József: A 24 királyi plébános
testvérülete és a reformáció a
Szepességben. Miskolc, 1885. 186. p.; Szántó
Konrád: A katolikus egyház története. II.
köt. Bp., 1988. 96. p.; Hermann Egyed: A katolikus egyház
története Magyarországon 1914-ig. München, 1973.
213-214. p. A szerzetesrendek nagy többsége teljesen
megszűnt. Így pl. a bencések, ciszterciták,
domonkosok valamennyi kolostora, együttesen mintegy 120 rendház. A
működésüket épphogy fenntartani képes
ferenceseknek a XVI. század eleji 70 kolostorából a
század végére csak 5 maradt fenn, összesen 30
szerzetessel. Bucsay Mihály: A protestantizmus
története Magyarországon 1521-1945. Bp. 1985. 82. p. A
lakosság széleskörű elfordulását a
katolicizmustól számos kortárs beszámoló is
ecseteli. A jezsuita Antonio Possevino pápai megbízott 1583-ban a
magyarországi protestantizmus elhatalmasodásáról
számolt be a pápának. Azt jelentve az egri
egyházmegyéről, hogy katolikus szempontból
"Felső-Magyarországnak ezen nagy területe inkább holt
tetemnek mint élő testnek nevezhető." Fraknói
Vilmos: Magyarország egyházi és politikai
összeköttetései a szentszékkel. III. köt. Bp.,
1903. 182. p. Telegdi Miklós, az ellenreformáció egyik
legbuzgóbb képviselője esztergomi érseki
adminisztrátorként bejárva
Felső-Magyarország nagy részét, annyira
kilátástalannak ítélte a helyzetet, hogy 1582-ben a
következőket jelentette a pápának:
Magyarországon "a katolikus hitnek még a neve sem fog
fennmaradni". Sugár István: Az egri
püspökök története. Bp., 1984. 279. p. S még
négy évtized elteltével is 1622-ben Pázmány
Péter esztergomi érsek a magyar püspökök
nevében a pápának küldött
jelentésében azt volt kénytelen írni a
királyi országrészre vonatkozóan, hogy "a
nép alig egy tized része katolikus, a többiek
lutheránusok és kálvinisták". Hanuy Ferenc:
Pázmány Péter összegyűjtött levelei.
I. köt. Bp., 1910. 292. p.
[3] Az Erdődyek, Gersei Pethők
és Draskovichok katolikusok maradtak. Makkai László:
A Habsburgok és magyar rendiség a Bocskai felkelés
előestéjén. In: Történelmi Szemle, 1974. 156.
p.
[4] Wesselényi Ferenc nádor 1655.
április 21-én kelt levelében azt írja, hogy ekkor
már csak 4 tisztán protestáns mágnás
család van az országban. Pauler Gyula: Wesselényi
Ferencz nádor és társainak összeesküvése.
Bp. 1876. (továbbiakban: Pauler, 1876.)
[5] Lőcsey Mária:
Báthory Zsófia, 1628-1680. Bp., 1914.; Várkonyi
Gábor: II. Rákóczy György
esküvője. Bp., 1990.
[6] Vö. Pribram, Alfred Francis:
Venetianische Depeschen vom Kaiserhofe, 1657-1661. Wien, 1901.
(továbbiakban: Pribram, 1901.); Levinson, Artur:
Nuntiaturberichte vom Kaiserhofe Leopolds I. 1657-1669. In: Archiv für
Österreichische Geschichte Bd. 103. Wien, 1913. (továbbiakban:
Levinson, 1913.)
[7] A nuncius 1660. július 12-i
jelentése. Levinson, 1913. 695. p.
[8] Pauler, 1876. 65. p., 3. jegyz.
[9] Pribram, 1901. 510. p.
[10] Zoványi Jenő:
Szóbeli hitviták Sárospatakon és Kassán.
In: Theológiai Szemle, 1933-34. 139. p.
[11] Krones, Franz von: Zur Geschichte
des Jesuitenordens in Ungarn, 1645-1671. In: Archiv für
Österreichische Geschichte Bd. 79. Wien, 1893. 299. p.
[12]
Kárpáthy-Kravjánszky Mór:
I. Rákóczi Ferenc katolizálásának
politikai vonatkozásai. Bp., 1940. 19. p.
[13] Ld. Függelék III.
[14] Ld. Függelék I.
[15] Ld. Függelék III.
[16] Ld. Függelék II.
[17] Ld. Függelék III.
[18] Payr Sándor:
Egyháztörténeti emlékek. Sopron, 1910. 214-219.
p.; Payr Sándor: A dunántúli evangélikus
egyházkerület története. Sopron, 1924. 165-166. p.
[19] Ezek közül az egyik
legnevezetesebb a Hodik János evangélikus superintendens
és a jezsuita Hajnal Mátyás Esterházy udvari papja
között Esterházy asztalánál 1627 december
27-én lefolyt hitvita, melyet később Hodik
közzé is tett. Frankl [Fraknói] Vilmos:
Pázmány Péter és kora. I. köt. Pest, 1868.
400. p.
[20] Toldy Ferenc: Esterházy
Miklós munkái. Pest, 1852. 5. p.
[21] Ld. Függelék III.
[22] Az első esztendőben,
1645-ben a jezsuita jelentések két külön
Nádasdy-misszióról is említést tesznek:
"Missió Nadasdiana in Cheita" azaz Nádasdy csejtei
birtokközpontjában Thoposs és Thuroczi jezsuitákkal
működtetett misszió, valamint "Missio Nadastiana" Tanyi
és Pestvármegyei jezsuiták
közreműködésével. Lukács, Ladislaus:
Catalogi personarum et officiorum provinciae Austriae S.I. III. (1641-1665)
Róma, 1990. (továbbiakban: Lukács, 1990.) 128.,
141. p.
[23] Bácsy elógiumának
tudósítása szerint Kolozsvárott született.
Budapesti Egyetemi Könyvtár, Kézirattár Ms. ab. 140.
fol. 105. Bácsy életpályájára ld. 38. sz.
jegyz.
[24] Lukács, Ladislaus: Catalogi
personarum et officiorum provinciae Austriae S.I. II. (1601-1640) Róma,
1982. 678. p. Életpályájára ld. 37. sz. jegyz.
[25] A felső-magyarországi
katolikus főurak előszeretettel hívták
prédikálni Milleyt, amit jól mutat Rákóczi
László naplójának számos bejegyzése.
Horn Ildikó: Rákóczi László
naplója. Bp., 1990. 212. skk.
[26] Lukács, 1990. az egyes
évekre: 241., 271., 299., 340., 363. p.
[27] Horn Ildikó: Az
erdélyi fejedelmi tanács, 1648-1657. In: Horn Ildikó
(szerk.): Perlekedő évszázadok. Tanulmányok
Für Lajos történész 60.
születésnapjára. Bp., 1993. 265-266. p.
(továbbiakban: Horn, 1993.), 276. p.
[28] Szatmári említett
vitairatai: Defensio simplicitatis ecclesiae adversus nonnullas questiones.
Franeker, 1649.; Vindiciae defensoris simplicitatis ecclesiae. Franeker, 1653.;
Defensio simplicitatis ecclesiae Christi. Franeker, 1653.
Életpályáját ld. 47. sz. jegyz.
[29] Zsilinszky Mihály: A magyar
országgyűlések vallásügyi
tárgyalásai. III. köt. Bp., 1893. 152. p. Szepsi
András pályájára ld. 39. sz. jegyz.
[30] Ld. 40. ill. 48. sz. jegyz.
[31] A reformátusok belső
megosztottságának érzékletes rajzát adja, a
jezsuiták sárospataki megjelenését
közvetlenül megelőző évekre: Péter
Katalin: A jezsuiták működésének
első szakasza Sárospatakon. In: Zombori István
(szerk.): Az értelmiség Magyarországon a 16-17.
században. Szeged, 1988. 113-115. p. Arra is felhívja a
figyelmet, hogy a reformátusok 1661-ben Báthori Zsófia
és Rákóczi Ferenc katolizálásakor, s az azt
követő években is főként belső
problémáikkal voltak elfoglalva, és csaknem
közönnyel szemlélték a kibontakozó
ellenreformációt.
[32] Ld. Függelék IV.
[33] Ld. Függelék I.
[34] Ld. Függelék IV.
[35] A forrás lelőhelye:
Kolozsvári Egyetemi Könyvtár Kézirattára, Miss
689. Az alább következő, eredetileg egységes
szöveget a hivatkozások megkönnyítésére
római számokkal jelölve négy részre osztottam.
A latin nyelvű szövegrészek
fordításáért és
ellenőrzéséért ezúton is
köszönetet mondok Csalog Eszternek és Grüll Tibornak.
(K.Á.)
[36] Nádasdy Ferenc (Csejte, 1623.
január 14. - Bécs, 1671. április 30.) 1643-ig a
Dunántúl egyik utolsó protestáns
mágnása volt, majd haláláig az
ellenreformáció egyik legbuzgóbb
képviselőjeként működött.
Gyermekként elvesztette apját s még csak 13 éves
volt, amikor anyja Révay Judit Forgách Ádámmal
kötött házassága kapcsán 1636-ban
katolizált. Zvonarics István udvari lelkész
hatására a kis Ferenc még evangélikus maradt,
és aktívan fellépett vallása és felekezete
védelmében, de Esterházy Miklós nádor
rekatolizációs buzgalma végül eredményre
vezetett. Nádasdy 1643. november 25-én a csepregi
evangélikus templomban lelkészek és hívek
sokasága előtt nyilvánosan katolizált. Ezt
követően nagy erővel látott birtokain a
protestantizmus fölszámolásához, melynek az
I. Rákóczi György által 1645-ben kivívott
linzi béke, s annak országgyűlési
becikkelyezése vetett véget. Az 1658-as nagyszombati katolikus
zsinat után indult a második nagy rekatolizáló
hullám a Nádasdy-birtokokon, többnyire a
legerőszakosabb eszközökkel. Nádasdy vallási
buzgósága egyebek közt nagy
építkezésekben is megnyilvánult. Ezek
közül egyik leghíresebb a szarvkői uradalmának
Loreto nevű helyén emeltetett fogadalmi templom és
kolostor, melynek felszentelésére 1659. július 2-án
került sor, hatalmas ünnepség keretében, egyházi
és világi főméltóságok és
sokezres tömeg jelenlétében. Mohl Adolf: Adatok
Nádasdy Ferenc országbíró életéhez.
In: Századok, 1900. 616-627. p.; ill. ld. 18. sz. jegyzetben
idézett munkákat.
[37] Milley István (egyéb
névalakok a különböző forrásokban: Millei,
Milei, Milay, Mülley, Millyei; Vasvár, 1610. december 11. -
Sárospatak, 1677. május 11.) Nyugat-magyarországi
kálvinista nemesi családban született. A latin
osztályokat a gráci jezsuitáknál végezte.
Itt tért át katolikusnak. 1632. november 23-án
Bécsben belépett a jezsuita rendbe. 1634-ben a nagyszombati
jezsuita kollégium legalsó osztályában
tanított. 1635-36-ban a gráci kollégium akadémiai
tagozatán fizikát (természetbölcseletet), majd
metafizikát tanult, 1637-38-ban a Zágrábban
poétikát, majd retorikát oktatott, 1639-42-ben a
bécsi jezsuita kollégium teológia hallgatója. 1642.
április 19-én, Bécsben szentelték pappá.
1643-ban végezte el ún. harmadik próbaévet.
1644-45-ben a bécsi kollégiumban retorikát
tanított, 1647-48-ban a varasdi jezsuita rendház vezetője.
1649-1653 között a Kolozsmonostor központtal
működő erdélyi jezsuita misszió
tagjaként, 1653-ban annak vezetőjeként ténykedett.
Itt Kolozsmonostoron 1650. november 12-én tette le az
ünnepélyes négyes fogadalmat. Miután a
jezsuitákat 1653-ban kiűzték Erdélyből,
Milley a nagyszombati kollégiumba került. A városban mint
székesegyházi szónok szerzett magának nevet.
1656-tól 1660-ig Kassán működött mint
hitszónok és misszionárius. 1661-től
haláláig Báthori Zsófia és I.
Rákóczi Ferenc udvari papjaként szolgált. Milley
tömör életrajza: Velics László:
Vázlatok a magyar jezsuiták múltjából.
II. Bp. 1914. 97-99. p. Vö. 22., 24., 26. sz. jegyz. Elogiuma: Budapesti
Egyetemi Könyvtár, Kézirattár Ms.ab. 141. fol.
147-148.
[38] Bácsy Miklós (egyéb
névalakok: Bachi, Baczi, Bátsi; Kolozsvár, 1628. -
Nagyszombat, 1665. április 5.) 1649. november 25-én
Bécsben lépett be a jezsuita rendbe. Ugyanitt töltötte
novíciusi időszakát 1650-51-ben. A következő
évben a nagyszombati kollégiumban grammatikát
tanított. 1653-54-ben a gyöngyösi rendházban syntaxist
és grammatikát oktatott, 1655-ben pedig grammatikát
és poétikát. 1656-tól 1659-ig a nagyszombati
kollégiumban teológiát hallgatott, 1660-ban majd
két év múlva újra a Nádasdy-misszió
tagja lett, közben 1661-ben elvégezte az ún. harmadik
próbaévet. 1663-64-ben a komáromi rendházban
hitszónokként és hitoktatóként
működött, különböző
pasztorációs feladatokat látott el. 1664. február
2-án Győrben tette le az ünnepélyes négyes
fogadalmat. 1665-ben a nagyszombati kollégiumban
hitszónokként, hitoktatóként, és
gyóntatóként működött. Életrajza:
Lukács, Ladislaus: Catalogus generalis seu nomenclator
biographicus personarum Provinciae Austriae Societatis Iesu (1551-1773.) I.
Róma, 1987. 46. p. Elogiumára ld. 23. jegyz.
[39] Szepsi András (? 1603. v. 1604. -
1680.) hazai iskolák után 1630. áprilisától
a leideni egyetemen folytatta tanulmányait.
Hazatérését követően református
lelkészként működött. 1638-ban másodpap
volt Tokajban, 1644-től egészen 1657-ig első
papként szolgált Ungváron. Miután innen Homonnai
Drugeth György erőszakkal elűzte, 1658-tól
Sárospatakon vállalt lelkészi állást,
ahonnan 1671-ben Báthori Zsófia üldözte el.
Erdélybe, Apafi Mihály fejedelem védelme alá
menekült. Zoványi Jenő: Magyarországi
protestáns egyháztörténeti lexikon. Bp., 1977. 597.
p.
[40] Baczoni Baló Menyhért (? -
Sárospatak, 1662.) A Székelyföldről
származott, 1646-47-ben az utrechti egyetemen tanult. 1652
őszétől a sárospataki református
kollégiumban tanított. Előbb a bibliai nyelvek
tanára volt, majd 1656-tól haláláig
teológiát oktatott. Makkai László: A
kollégium története 1654-től 1703-ig. In: A
Sárospataki Református Kollégium. Bp., 1981. 81. p.
[41] Robero Bellarmino (Montepulciano, 1542. -
Róma 1621.) Az ellenreformáció kiemelkedő alakja,
egyik legfőbb teoretikusa. 1560-ban lépett be a jezsuita rendbe.
Előbb a rend római kollégiumának tanára,
majd igazgatója lett. 1599-ben kapta meg a bíborosi kalapot,
1602-től capuai érsek. Számos műve közül
kiemelkedik az 1586-1593 között megjelent Disputationes de
controversiis christianae fidei adversus huius temporis haereticos (=
Viták a keresztény hit kétségbevont
kérdéseiről a kor eretnekeivel), melyet összefogott
érvrendszere miatt katolikus részről előszeretettel
használták a protestánsokkal zajló hitviták
során. E mű és szerzője Pázmány
Péteren keresztül közvetlenül is hatott a
magyarországi ellenreformáció
kibontakozására, hiszen a római kollégium
élén Pázmány ottani tanulmányai
idején Bellarmino állt rektorként. Említett
műve egyrészt mintaként szolgált
Pázmány hasonló jelentőségű Kalauza
számára, s hogy milyen fontosnak tartotta Bellarmino
munkáját, azt jól mutatja, hogy pl. 1632-ben 20
példányát szerezte be az akkor még csak tervezett
nagyszombati egyetem számára. Őry Miklós -
Szabó Ferenc: Pázmány Péter. (1570-1637) In:
Válogatás Pázmány Péter
műveiből. Bp., 1983. 17. p.
[42] Tamás a 12 apostol egyike.
Nevéhez fűződik egy több szövegvariánsban
ismert gnosztikus evangélium a "Tamás evangéliuma", amely
többek között Krisztus állítólagos, apokrif
mondásait is tartalmazza.
[43] Bertalan a 12 apostol egyike. Cezareai
Euszebiosz püspök Egyháztörténetében
említi, hogy amikor a II. századi tanító
Alexandriai Szent Pantaeneus Indiába látogatott,
megtalálta a héber nyelű "Máté szerinti
evangéliumot", melyet Bertalan hagyott hátra.
[44] Platina (családi nevén
Bartolomeo Sacchi; Piadene, 1421. - Róma, 1481.) olasz
történész, író, pápai
könyvtáros. Nagy hatású munkája, az 1474-ben
befejezett Liber de vita Christi ac omnium pontificum (= Krisztus és az
összes pápa élete) E műve nagy sikert aratott,
főleg a kortárs pápákról írott
részek vitákat váltottak ki, számos nyelvre
lefordították.
[45] Ószövetségi
utalás: Sámuel I. könyve 15. rész, 22. vers. ("Jobb
az engedelmesség a véres áldozatnál.")
[46] Az Ágostai Hitvallás az
1530-as augsburgi birodalmi gyűlésen az evangélikus rendek
által benyújtott, 28 cikkelyből álló
hitvallási irat, melyet Philipp Melanchton fogalmazott. Az iratot
Melanchton később a helvét-református
hitfelfogáshoz közeledve átfogalmazta, ez lett az 1540-ben
kiadott Confessio Augustana Variata.
[47] Szatmári Baka Péter
(Vetés, 1625. február 17. - ?, 1673. után)
Főként puritán irodalmi
tevékenységéről ismert református
lelkész. 1646-1650 között holland protestáns
egyetemeken tanult, majd peregrinációjának útja
Franciaországba és Svájcba vezetett. 1652-ben tért
haza. Ezt követően a váradi református
kollégium rektora lett, majd Ecseden és Királyhelmecen
lelkészkedett. 1657-1660 között Sárospatakon
Lorántffy Zsuzsanna fejedelemasszony papjaként szolgált.
1661-től előbb Kemény Jánosné Lónyai
Anna fejedelemasszony udvarában szolgált, majd I. Apafi
Mihály feleségének, Bornemissza Annának lett udvari
prédikátora.
[48] Buzinkai Mihály (Kövesd,
1630. - Gyulafehérvár, 1683. november 23.) Sárospatakon
Comenius tanítványa volt, majd 1652-től az utrechti
egyetemen tanult. Hazatérve, 1655-től nyelveket,
teológiát és filozófiát oktatott
Nagybányán. 1656-tól a sárospataki
kollégiumban tanított retorikát, filozófiát
és logikát, 1662-től teológiát is. Az
1660-as hitvitát követően több ízben
üldöztetésekben is része volt. 1664
májusában az ekkor már katolikus
I. Rákóczi Ferenc katonai erővel dobatta ki a
tanári házból. Zemplén vármegyének a
királynál és országos
főméltóságoknál kifejtett
erőfeszítései nyomán öt év múlva
kapta vissza lefoglalt lakását, de nem sokáig
élvezhette, mivel 1671-ben Báthori Zsófia az egész
kollégiumot elűzte Sárospatakról. Az ezt
követő időszakban kiemelkedő szerepet játszott
abban, hogy a kollégium meg tudta őrizni
működőképességét. A diákok egy
csoportját Gyulafehérvárra vezette, ahol Apafi
Mihály támogatásával
újraindítják az iskolát. Koncz József:
A marosvásárhelyi evang. reform. kollégium
története. Marosvásárhely, 1896. 114-120. p.
[49] Mikes Mihály (1613 k. - 1662.
november 15.) erdélyi katolikus főúr. 1628-29-ben a
bécsi jezsuita kollégiumban tanult, majd további öt
év nyugat-európai peregrináció következett.
1644-45-ben az erdélyi tüzérség parancsnoki
tisztét töltötte be. 1648-től az erdélyi
lovasság egyik vezetője, majd számos alkalommal
követi megbízatásokat látott el. 1652-től a
fejedelmi tábla ülnöke, 1656-tól 1660-ig mint
tanácsúr és kancellár jelentős
befolyást gyakorolt az erdélyi politikai viszonyok
alakulására. Mindvégig II. Rákóczi
György híve maradt. A fejedelem halálát
követően Báthori Zsófiával Munkácsra
költözött és a Rákóczi-javak
főkormányzója lett. Trócsányi Zsolt:
Erdély központi kormányzata, 1540-1690. Bp., 1980. 31.
p. Adatait pontosítja: Horn, 1993. 276. p.
[50] Institutio religionis christianae. Kálvin János (1509-1564) főműve, mely 1536-ban jelent meg először. Jelentősen kibővített változatát 1559-ben adta ki Kálvin. A mű már szerzője életében a helvét-református irányzat meghatározó jelentőségű teológiai iratává vált.
Szabadi I.: Ch. Schesaeus | TARTALOM | Balogh J.: Puritanizmus |