HUSZONHETEDIK FEJEZET.
I. A 17-ik században a török-magyar "fogoly-ügy".
Polinai Márton hatvani rab esete. Szabad hajduk s a koborló török-magyar
csapatok és martaloszok elleni védekezés. II. A végvárak
kém rendszere. A hirmondók. A törökök alattomos kirándulásai. III.
A paraszt vármegye, és a szabad hajduk az urak szolgálatában IV.
A jancsár-rabok ügyében Bethlen Gábor az egri pasánál. V.
A magyar fogságba esett egri török jancsárok deftere. V. A szolnoki
szandzsákban okozott károk jegyzéke. VI. A hevesi török
erősség.
I. A török-magyar viszonynak egy másik fontos ágát e
században is a "fogoly-ügy" képezte, melylyel már előbbi kötetünkben
is részletesen foglalkoztunk. (Lásd II. k. 206-9. 1.) Kifejtettük ott,
hogy mily közjogi természetüvé alakult ez; kifejtettük: hogy kölcsönös
szokás-jogon mindkét fél, mint használta ki embertársainak azon szerencsétlen
esetét, hogy bármi okból, a végvárak hatósága s őrsége hatalmába került.
Mint láttuk a példákból, a közönséges rabszolgakereskedés élte itt fénykorát,
mely a kölcsönösség s viszonosság érdekein fejlett ki. Ezt egyébiránt
a zsitvatoroki békekötés is elismerte, melynek 7-ik pontjában kimondatott
ugyan a foglyok kölcsönös kicserélésének lehetősége, de csak akkor,
ha még, váltság-dijjal nem rovatott meg a rabságba esett szerencsétlen.
Meg kell jegyeznünk itt, hogy mindkét hatóság, török s magyar, eléggé
tisztán megkülönböztette az akkori fogalmak értelmében a közbüntény
folytán származott rabságot, a politikai természetü fogságtól.
A hódolt területnek, melynek lakói évi adó- s illeték fizetéssel, török
illetőségöknék adtak kifejezést, meg volt a mentessége, hogy török részről
ott politikai rabok nem hajszoltattak. Viszont igy volt ez magyar részről
is. A hódolt területnek meg volt a maga török és magyar földesura, ki
védelmet nyujtott saját adófizetőjének. Itt sem magyar, sem török részről
sarcz alá eső rabok ejthetők nem voltak. Ha mégis megtörtént, nem késtek
érdekökben török vagy magyar részről közbelépni. Igy 1677-ik évben a
hatvani agák azon panaszszal fordultak Koháry István várkapitányhoz,
hogy emberei egy rácz gyermeket rabbá tettek, s most 200 tallért követelnek
érette, holott szülei "mindkét hatalmas császárnak adóztak, lehetetlen
dolog, hogy a mely ember mindkét császárnak adózik, rabul tartassék."
Muszli egri pasa pedig 1677. jun. 15-én Bélteky Pál füleki vicekapitányt
inti, "hogy az szent békesség nem hozza magával, hogy mind a két
részre hodolt adófizető jobbágyokat pusztitják és marhájoktól fosztogassák,
mint most két rácz adozó jobbágynak elhajtottak negyven db. marháját."
Mindkét esetben intézkedés sürgettetett.
Tehát a nem hódolt területek és a végvárak lakói s katonái voltak a
rabhajhászat kiszemelt áldozatai. Igy esett rabbá 1601-ben hatvani rab
Polinay, a mint ezt körülményesen elbeszéli a kir. kamarához intézett
segélyt kérő folyamodványában. "Ez elmult időkben ifjuságomtól
fogva az eo felsége végházaiban, ugy mint Palotában, mikor ránk üttek
Tury Györgygyel-akkor immár rabbá estem vala. Tatában; Zoliomban
jamborul és hiven szolgáltam ő felsígít, holott rabságot és sok sebeket
viseltem. Utószor immár Zecsenben szolgaltam, gyalog vajda voltam, ott
oly szerencsétlenség történt rajtam, hogy egykor buzam látni és megaratni
mentem ki feleségemmel gyermekemmel, az tatárok hirtelenséggel ránk
ütének, és gyermekestől feleségestől engemet is elfogának és azóta nagy
nyomoruságot szenyvettem ott rabságomban. Immár az nagy kinzások miatt
meg kellett sarczolnom nyolcz száz forintba, mely somma nincs, honnan
fizessem, hanem kegyes kezességre uraim között kell majd keresnem és
koldulnom. Könyörgök Nagyságtoknak, hogy legyen kegyes segitséggel nekem
a mostani rabságomból való megszabadulásomra, és abban is, hogy a mi
fizetésemmel még tartoznak szolgálatomban, tekintve ily nagy rabságomat,
parancsolná meg, hogy ő kegyelmék fizetnék meg mind magam, mint nyomorult
háznépem váltságát vele." A hátirat a kamarától az, hogy a segély
pénztárból folyamodónak 40 denár fizettessék ki. Aláirva 1661. aug.
29-én a kamara nevében István egri püspök (Suhay) s egy másik olvashatlan
név. 1)
Hogy szegény Polinai ez összeggel nem szabadulhatott rabságából, az
nagyon valószinü.
Ebből látszik, hogy a fogoly-hajhászat, semmivel sem volt különb, a
vadak törbe ejtésénél.
Mint megjegyeztük, különösen a végvárak s nem hódolt területek népére
iranyult főleg a vadászat, miután a hódolt terület jobbágyainak egyenlőképen
volt török s magyar földesura.
A mint török részről állandó volt e hajhászat, épen ugy volt ez magyar
részről is. Egyik-másik részről csoportok alakultak, s ólálkodtak folytonosan
az utakon, a végvárak körul, s a mint lehetett, elcsipték a szerenesétlent,
kit dolga, vagy kötelessége kényszeritett épen akkor az ólálkodók látkörébe
jutni. Magyar részről, a rendezett csapatok keretéből elbocsatott koborló
hajdúk, török részről a vegyes szerb-tatár csordák, a martalószok voltak
az élet, vagyon s szabadság biztonság legfenyegetőbb rémei.
Előző fejezetünkben részletesen ismertettük, hogy a magyar hadvezérlet,
mint igyekezett óvni Gyöngyösön, az ott megforduló törököket a magyar
végvárbeliek s koborló hajduk üldözéseitől, melyek aztan rideg visszatorlást
provokáltak a törökök részéről.
A koborló végvárbeliek, az ugynevezett szabad hajdu-csapatok, nemcsak
a török, hanem a magyar földes urak és jobbágyokra is veszedelmes elemekké
váltak, ugy hogy ellenökbe egyes birtokosok s falvak az önvédelem kényszer
eszközéhez utaltattak; s mig amazok szolgálatokba fogadták a koborló
hajdu esapatokat, hogy curiájokat megvédelmezzék, ezek községenként
fegyveres ellenállásra szervezkedtek. Az együttes védelemre utalt vidék
népe a jobbágyság, kit se megye, se földes ur, se végvár immár védelmezni
nem volt képes, közös gyülést tartott, falvanként hadnagyokat választottak
kebelökből, kik a közbiztonság veszélyeztetett pillanatában fegyverre
hivták a falu népét, és ekként közös felkeléssel állották utját a biztonságukat
veszélyeztető tatár csoportoknak, vagy az őket sem kimélő hajdu csapatoknak.
Ez volt fejlesztő indoka a később ismertetendő paraszt vármegyéknek.
II. A végvárak egymás iránti viszonyát jellemzi-a
mi különben természetesnek is tünik fel-azon kémrendszer, melyet egyik
fél ugy mint a másik, egymásnak kölcsönös figyelésére állandó gyakorlatban
tartott fenn. Állandósitott kémszemlék tartattak a végvárak körül, kémlők
ólálkodtak, hogy "valami meglepetés" nem készül-e ellenök.
Egyáltalában a kölcsönös bizalmatlanságnak természetes folyamányaként,
egyik végvár a másikat kémeivel, és hiradóival vette körül. Ugy látszik,
ezen kémlők és hiradók mentességet élveztek; mert Ibrahim pasa 1668.
okt. 7-én vádképen irja Koháry István füleki kapitánynak, hogy a "fülekiek
az ő hiradóit Szechen körül fogdossák. Most Eger alá mentek a fülekiek,
s a fahordokra ütvén egy embert levágtak, 6 lovat elvittek. Ezt igen
farkas-barátságnak látjuk." Fenyegeti, hogy visszatorolni fogja.
2)
Mintha csak ezen vádra szólana az a levéltöredék, mely a nemzeti muzeum
levéltárában kelet nélkül ekként hangzik az egri pasához intézve: "irja
Ngod, mi Maklárról, Szalókról, Debrőről kiványuk a hirmondást, ez nem
egyébtől van, hogyha a török részről ezen végház felől való falukról
szabad a hir kivánás, szabad nekünk is Maklarról, Szalokról, Debrőről
és Szecheny körül való falukról hirt kivánnunk." Védekezik a levél
azon vád ellen, hogy bizonyos Kakuk nevü hajdu társaival lajtorjákat
hordva, ólálkodott, hogy a szent békesség idejeben hatalmas török császár
várát meglepje. Ezt hamis hirnek állitja. Török András kiküldetett,
hogy a koborló hajdukat üldözze, s igy ez rossz utban nem jár, sőt a
latrok keresésében fáradozik.
A füleki végvárbeliekkel különben állandó viszály és háboruságban éltek
különösen az egri és hatvani törökök, miről más helyen már bővebben
megemlékeztünk. Fülek kapitányát Koháry Istvánt e miatt, különösen 1672-ik
évben több izben sulyos szemrehányásokkal illette a pozsonyi haditanács,
mert akkor a folyó franczia hadjárat folytán felette kivánatos volt,
hogy a törökök békében maradjanak, és ürügyet ne kapjanak a vasvári
béke megbontására. (Lásd a 16-ik fejezet I. pontja alatt.)
Fülek végvárban különösen ügyeltek még arra is, hogy "hódolt ember
és mint ilyen török jobbágy" ne lakjék a végházban, a ki kém szolgálatot
is tehet a törököknek. Azon feltétel mellett engedtetett meg az ilyeneknek
az itt tartózkodás, hogyha reversalist adtak igaz hüségökről. 3)
Heves és K. - Szolnok megyék közönsége 1679. évben határozott álláspontot
foglalt "a törökök alattomos kirándulásai ellenébe," - midőn
nevezett évben hozott statutumában kimondotta: hogy a falvak birái,
különösen azon vidéken, hol ezen titkos kirándulás, járás-kelés gyakori,
szigoru éberséggel vigyázzanak, s a mint észreveszik, jelentsék rögtön
a legközelebbi végvár kapitányának, az illető földesurnak, vagy tisztjének.
Mit ha tenni mulasztanának, a végvár kapitányai, a földesurak és tisztjei
felhatalmaztatnak, hogy megbüntessék a hanyag községi birót, vagy ha
sulyosabb beszámitás alá esnék, elfoghassák, s további büntetés végett
a megyének átadják. 4) "
III. Valamint az önvédelem kényszer helyzetéből fejlett
ki egy részről a statust in statu képező "harasztvármegye"
a század elején, melyről más helyen bővebben szólandunk; másrészről
szintén önvédelemből, egyes urak szolgálatába fogadott hajdu csapatok
ellenőrizhetlen hatalmaskodása, nemcsak a török végvárak, hanem a magyar
községek rémévé is vált. Az országgyülések ugyan a 17-ik század elején
intézkedtek, hogy az urak szolgálatába fogadott csapatok felett bizonyos
törvényes rend legyen uralkodó; majd végleg megtiltatott, hogy ilyenek
szolgálaiba vétessenek, s az alispánok szigoru ellenőrzésre utasitattak.
De az 1604-ben kitört Bocskay, majd az 1617-ben lángra gyult Bethlen
felkelés, ujabban szabad tért nyitott e fegyveres csapatoknak féktelen
gazdálkodásra.
Képzelni lehet, hogy a koborló hajduk, s martalószok mint élesiték ügyességöket
a foglyok ejtésében, kik értékesebb áruczikket képeztek a már ekkor
szokásos rabvásáron, bármely más zsákmánynál.
IV. A török-magyar világ szörnyü szokásjoga, mely mindkét
fél részéről egyenlőképen fejlesztetett, divott szakadatlanul egész
századon át, mig a közös magyar-török gazdálkodás s együttélés tartott.
Rendkivül érdekes világot derit e viszonyra, s az uralkodó eljárásra,
Bethlen Gábornak az egri jancsár-rabok ügyében adott utasitása.
Bethlen Gábor a nikolszburgi béke megkötése előtt 1624-ben, a budai
nagyvezérhez közbejárásra küldött követeinek adott utasitásaiban, szivökre
köti, hogy betérvén Egerbe Sulejman pasához, világositsák fel, hogy
a fogságba jutott s pénzektől megfosztott jancsárok ügye nagy busulással
tölti el az ő szivét; de olyan ennek az országnak a törvénye, hogyha
bármilyen latorságot követ is el egy nemes ember, s tetten nem kapják,
törvény nélkül hozzá nem nyulhatni. A kik az egri jancsárokon elkövették
a panaszlott esetet, hogy ezek nagy váltság-pénzen bocsaták szabadon,
azok Rákóczy György szolgái voltak, a ki is azt mondja, hogy ezek a
szolgák most tőle elfutának, s más pártra szegődtek. Igérte, hogy ezen
bünös szolgákat majd kézre keriti s elégtételt szolgáltat rajtok. Mindez
meg nem történt. A küldöttek ajánlják a pasának azt, hogy Rákóczy Györgynek
még sok hódolatlan falvai vannak, a sértett jancsárok vegyenek elégtételt
ugy, hogy fogdossanak össze vagy 50 rabot, ezeket el ne adják, csak
zálogban tartsák, mig Rákóczy majd kielégiti őket. 5)
V. Hogy mily váltságösszeg fizettetett a török foglyokért,
erre nézve felvilágositást ad a nemzeti muzeum levéltárában (1630. évi
cs.) levő török defter, mely a nikolszburgi béke s Bethlen Gábor halála
után magyar fogságba esett egri jancsárok váltságdijainak összeirását
tartalmazza. E defter czime ez: "nehány év óta kereskedés czéljából
Belgrád és Buda között járó-kelő, vagy a palánkok és várak védelmére
induló s utközben fogságba jutott egri janicsárok deftere."
Ilyen mintegy 61 bölük basi soroltatik fel, a kifizetett váltságdijak
összegével.
Lássunk ezekből néhányat:
Mustafa basi, a dizdár fia váltságáért fizettetett 60,000 akcse.
Halul kiája váltságáért 200,000 a.
Haszan basi, Ónodban fogoly "bosnyák hite hagyott" ürügy alatt
máglyára kenült. (Ugy látszik, itt egy renegát vette el ekként büntetését).
Szulejman |
basi váltságdija
|
40,000
|
akcse
|
Hamza |
"
|
25,000
|
"
|
Oszman |
"
|
23,000
|
"
|
stb. sb.
Jussuf basi Ónodban mint fogoly, borivás alkalmával N... Marton veszekedés
közben fejét levágta.
Elsoroltatnak a fogságban levők: Ibrahim Heves alatt, Hüszein Szarvaskőnél,
Mohamed hasonlóképen, és sok mások ekképen foglyul esve, Füleken, Ónodban,
Tokajban, Győrvárban, Szendrőn, stb. vannak fogságban.
Ezután felsoroltatik Eger alatt foglyul esett s kiváltott vitéz gomüllük
névsora, kik Gács, Fülek, Onod, Szendrő, Szecseny, Gyarmat, Győrvár
(Diósgyőr) stbi várakban tartattak:
Hüszeim müsztefazik |
bölükbási váltságdija
|
500
|
gurus
|
|
Ali bölükbasi |
"
|
700
|
"
|
|
Kara Ahmed |
"
|
1000
|
"
|
|
Mohamed |
"
|
350
|
"
|
stb. stb. |
Összesen mintegy |
130.
|
|
|
|
Külön soroltatnak fel a hevesi palánk emberei közül elfogattak 300-600
gurus váltságdijjal, ugy a szarvaskői, siroki, és cserép vár őrségéből
foglyul esettek. A szarvaskői várból 8, a hevesiből 32, a sirokiból
11, a cserépiből 6 foglyul esett soroltatik fel. Cserépvára őrségéből
foglyul esettek névsoránál feljegyezve van, hogy "egy leányt a
vizben fogtak el, s Ónodban 200 gurusért váltatott ki. Itt szintén egy
asszonyt a kertből hurczoltak Ónodba, fizetett 400 gurust." 6)
A Szolnoki szandzsákban, okozott károk deftere pedig, melyeket 2-3 év
óta a hit ellensége-már tudniillik a magyarok-a béke ellenére okoztak,
igy szól: " A szecsényi és füleki rablók mintegy 300, várunkat
megtámadták, Mohamed s Ali nevü lóvasokat elhurczolták.
Embereink az egri uton haladván, Ladánynál (?) a fileki szecsényi és
szendrői rablók 100-nál többen reájok rontottak, s Mohamed, Rusztem,
egri szpáhikát, Ozman lovast a szegedi dizdárt megölték, a szolnoki
dizdár fiát a lévai dizdárral Szecsenybe és Szendrőbe hurczoltak, s
magas árakat követelnek érettök. Szolnok közelében az alaj bég szolgája
Rákos pusztán járván, a lovak legeltetése ügyében, ott elfogták egy
Rizván nevü ifjuval s egy Ali nevü egyénnel, s váltságdijért bocsátottak
szabadon. A szolnoki mekter basi hivatalos ügyben Egerbe indult, de
a szechenyi rablók elfogták, s nagy váltságdijért szabadulhatott. Igy
támadták meg a szolnoki cseri basit midőn Egerbe ment, s szolgájával
együtt elfogták. Ugyanez utban több belgrádi kereskedőtől áruikat, készpénzeiket
300,000 akcsen felül elrablották az ónodiak, s őket megölték. Egy Domba
nevü átkozott ónodi lakos Szolnok alól 500 db marhát elhajtott. Bedseb
szent-miklósi odabasit és 3 más egyént Egerből jövet elfogták és Ónodba
hurczolták. A szent-miklósi agát, midőn embereivel hivatalos szolgálatban
a falvakon járt, megtámadták, 10 emberével elfogták, többet közülök
levágtak. A szolnoki kádit s Ibrahim agát, Pestre indulván, utközben
a rablók rajok rohantak, a kádit, s agát 17 emberökkel elfogták, nehányat
megöltek, a többit Fülekre hurczolták; napnál világosabb, hogy ezeket
a fülekiek cselekedték."
Ekként soroltatnak fel még ehhez hasonló több más esetek. Azután ekként
folytatja a jelentés: "A magyarok pusztitásait teljesen leirni
alig lehet, mert sok tényt eddig nem sikerült kideriteni. Részünkről
mi sem történt irányokba a béke ellenére. Az elsorolt elfogatások, minden
ok nélkül és jog ellenére történtek. A foglyok közül sok, még most is
kezeik közt van. A szolnoki szandzsák "Kunság" nevü nahiejében
mintegy 14 hegység pusztult el; de a békekötés folytán azok ismét népesedni
kezdének, a midőn a Kassán lakó Bornemissza e falvak birtoka után áhitozván: elnézte, hogy a németek lovakat, marhákat elhajtottak, s mindent elpusztitottak,
ugy hogy a 40-50 házzal biró helységekben alig maradt 15 ép ház."
Bornemissza János Bethlen kassai kapitánya volt, s Bethlen 1629. nov.
15-én történt halála után, Ferdinand kir. kapitányának Alaghynak adta
át Kassát. Ez időben történhettek, a törökök által panaszlott esetek.
Bethlen és a törökök között jó viszony állván fenn, halála után nyomban
bekövetkezett a kölcsönös dulakodás, melyről ekként szól a török panaszos
előterjesztés: "a szolnoki csász. khászszokat a zaimok és spáhik
hubéreit és a miriliva khassait képező Szoboszló, Vámos Pércs, Hadház,
Böszörmény, Dorog, Nánás, Polgár nevü hajdu városok lakói Bethlen Gábor
halála ota, folyton a német földhöz szitanak, fogházakat éjjel-nappal
támadják, embereinket fogságra hurczolják, s váltságdijjal zaklatják."
VI. Itt megérintjük röviden a fent nevezett hevesi palánkról,
hogy annak épitési idejéről tudomásunk nines. Ugy látszik a hatvan-szolnoki
végvárak érintkezésének biztositására emeltetett a hevesi földsáncz,
melyben állandó török őrség volt elhelyezve. Valamint épitési idejéről,
ugy terjedelméről sem birunk adatokat.
1) Nemz. muzeum levéltárában.
2) Nemzeti Muz. lvtárában.
3) Nemzeti muzeum ltárban.
4) Lásd Hevesm. ltárában.
5) Török-magy. eml. I. k. 403. l.
6) Az 1622-ik évi 97-ik t. czikk szerint egy garas 3 kr, vagy 4 denár,
25 garas egy magyar ft értékünek mondatott ki. 1625-ben a 39. tczikk
szerint 1 arany 200 denár; egy tallér 125 denár értékünek nyilvánitatott.
A török pénznek az akcsenak az arany s tallérhoz való értékét előző
kötetünk 422. lapján ismertettük. Ott 80. akese alapitatott meg általunk
egy magyar frtban.