Az információtechnológia
szerepe
Minden szerző óva int attól,
hogy a tudásmenedzsmentben a technikai oldalra helyezzük a
hangsúlyt. Ugyanakkor elismerik, hogy ez a hiba igen gyakori. Amin
Rajan professzor például elmondta a Financial Times tudósítójának,
hogy a tudásmenedzsmenttel kapcsolatos kérdőíves
felmérésük során 14 ezer vállalatot kerestek
meg, 6 ezer kitöltött kérdőívet kaptak vissza,
és ebből mindössze 140 (!) bizonyult tanulmányozásra
érdemesnek. A többi csupán tudásmenedzsmentre
átkeresztelt információtechnológiai projektről
szólt! (Maitland 1999)
Allan Foster (2000) arról panaszkodik,
hogy az informatikusok kisajátítják és lejáratják
a tudásmenedzsmentet, termékeik átcímkézésével
elhomályosítják a fogalmat. Végül is érthető:
a műszaki oldal a legkönnyebben megfogható része
a tudásmenedzsmentnek, nem csoda, ha sokan itt leragadnak.
Az információtechnológiának
elsősorban az a szerepe a tudásmenedzsmentben, hogy minden
érdekelt számára könnyen
elérhetővé és egymással
kombinálhatóvá
tegye a rögzített ismereteket. Infrastruktúrát,
keretet biztosít, amit elkötelezett embereknek kell értékes
tartalommal megtölteniük. Ellenkező esetben amit kapunk,
nem más, mint az "emptynet" (Paul Pedley kifejezése). Anekdotikus
történet: a vezető, aki éppen megvenni készül
cége számára a méregdrága csoportmunka-szoftvert,
felháborodik, amikor megtudja, hogy mindennek tetejében még
a munkatársai idejéből is áldoznia kell a tudásmenedzsment-projektre!
Pedig hát, ahogy egy szkeptikus hangú könyvismertetésben
olvastam, a problémákat soha nem a technika, mindig csak
az emberek képesek orvosolni. Leandro Herrero (2000a) szerint a
számítógépes rendszerek szerepe ugyanaz a tudásmenedzsmentben,
mint ami a nyelvtané az irodalomban. Bőgel György (2000)
így ír erről: "A tudásmenedzsment zászlaja
alatt informatikai projektet indítani: kiváló lehetőség
arra, hogy rengeteg pénzt elköltsünk, éjjel-nappal
dolgozzunk, látványos bemutatókat tartsunk, impresszív
beszámolókat írjunk, de a valóságban
ne történjen semmi."
Amikor annyi érdemi dolog megtörténtét
teszik lehetővé a mai rendszerek! Már írtam
az e-mail és a levelezőcsoportok szerepéről
a kimondatlan tudás kifejezésében. A jelenlegi eszközökkel
könnyen rögzíthető az információ,
a tanítás, az üzenet pontosan abban a formában,
ahogyan megszületett: hang, mozgókép mind tárolható.
A tárolt információk visszakereshetősége,
a rendszerek bővíthetősége és továbbfejleszthetősége
magától értetődő követelmény.
És mi a helyzet a használói oldalon? Mindenki boldogul
a világ legegyszerűbb programjával, a webböngészővel.
A hálózati önkiszolgálás olyan természetes,
hogy már eszünkbe se jut vívmányként említeni. |