A tudás megosztása
Megismétlem, amit egyszer már leírtam:
a tudásmenedzsment elsődleges célja a hallgatag személyes
tudás felszínre hozása olyan formában, hogy
az mások számára hasznosítható legyen.
Ez az, amit röviden a tudás megosztásaként emlegetünk.
Ha megkérdeznék tőlem, milyen lényegi újdonságot
jelent számomra a tudásmenedzsment "mozgalma", azt válaszolnám,
hogy az átgondolt, eltökélt
tudásmegosztás gyakorlatát. Az én
szememben ez maga a tudásmenedzsment.
De ha egyszer a tudás hatalom, mi késztetné
arra az embereket, hogy tudásukat megosszák másokkal?
Mi fékezheti a munkatársak közötti
természetes versengést? Mindenekelőtt a közös
célok megléte és az ebből fakadó
együttműködés légköre. Továbbá:
a létbiztonság. Azután a törekvés, hogy
nevünket ismertté tegyük. És a részvétel
jóleső tudata. Vagy a kölcsönös előnyök
érzékelése. Esetleg a változás szédülete.
Különös hangulat, amikor az ember nem érzi tehernek,
hogy a tapasztalatait szavakba öntse. Egyszóval: a tudás
megosztását támogató szervezeti
kultúra.
A szervezeti kultúrával kapcsolatos
kérdéseknek könyvtárnyi irodalmuk van. A tudásmenedzsment
szempontjából nézve a szervezeti kultúra legfontosabb
és - ami szintén lényeges - egymásra épülő
(!) elemei, ahogyan a Knowledge Associates CE szemináriumi anyagában
is áll:
a bizalom,
a kommunikáció és
a tanulás.
A Knowledge Associates CE munkatársa a következő
idézetekkel támasztotta alá a bizalom, a kommunikáció
és a tanulás jelentőségét:
"A bizalom a szervezet éltetőereje
és az emberek motiválásának legmagasabb szintű
módja. Az emberek akkor dolgoznak együtt a leghatékonyabban,
ha megbíznak egymásban."
"A nyílt kommunikáció növeli
a bizalmat, és természetes módon
[kiemelés a szeminárium előadójától]
vezet az együttműködés igényéhez."
"A gyors tanulás növeli a kompetenciát,
növeli a bizalmat, és természetes
módon vezet a tudásmegosztás igényéhez."
Mondhatjuk azt, hogy az egész tudásmenedzsment
hatóköre annyira szűk vagy olyan tág, mint amilyen
szűkek vagy tágasak az intézményen belül
a bizalom körei? Bizalmi
körök, kicsik vagy nagyok, elszigeteltek vagy egymással
átfedők... Ha magunk elé képzeljük ezeket,
mintha csak térképen keresnénk a termékeny
földeket!
Ahol az emberek nem működnek együtt,
ahol ellenségesen viselkednek, ott kidobott pénz és
elfecsérelt idő tudásmenedzsmenttel foglalkozni -
hacsak nem a szervezeti kultúra megváltoztatásának
céljával látnak hozzá, szögezi le Susan
Mendelsohn Kersey (1998) a Knowledge Management c. folyóirat egyik
első számában. A cikkben szóba kerül a
British Petroleum, ahol a 20 millió dolláros tudásmenedzsment-költségvetés
20%-át fordították szoftverre és hardverre,
80%-át az alkalmazottak képzésére és
a vállalati kultúra átalakítására.
A szerző szerint az esetek többségében ez sajnos
fordítva alakul. "Put people first", azaz tedd az embert az első
helyre, adja ki a jelszót. Mindezzel összhangban a KPMG Hungária
fórumán elhangzott, hogy "nemzetközi tapasztalatok szerint
egy tudásmenedzsment jellegű beavatkozás sikere 20-30%-ban
infrastruktúra, 70-80%-ban szervezeti kultúra és vezetői
stílus függvénye". A KPMG szakemberei különösen
fontos kérdésként emelték ki, hogy vajon a
vállalati kultúra elismeri-e a szakértelmet, más
szóval: lehet-e a cégnél szakmai (nem vezetői)
karriert csinálni?
Hogyan, miképpen változtatható
meg az intézményi kultúra? Felsorolom Susan Mendelsohn
Kersey tanácsait:
Mindennél fontosabb, hogy az embereknek közös
céljaik legyenek.
Latba vethető számos eszköz, például:
bizalomerősítő beszélgetések; olyan
kommunikációs technikák elsajátítása,
amelyek az odafigyelésre és a párbeszédre helyezik
a hangsúlyt.
Sokat segít, ha az alkalmazottakat is bevonják
a döntéshozatalba (de legalább a tervezett tudásmenedzsment-programok
kialakításába).
Átütő erejű a felső
vezetők személyes példája.
Döntő jelentőségű
a jutalmazás rendszere, az együttműködés
ösztönzése.
Ugyanez a cikk közöl egy listát
"Mi kell a tudásmegosztáshoz?" címmel. Csak részben
idézem:
Bizalom, bizalom és bizalom.
Legyünk képesek világosan kifejezni
magunkat.
Legyen határozott okunk vagy célunk
[mármint tudásunk megosztására/megosztásával].
Egy nyelven beszéljünk.
Jusson rá időnk.
Legyen mód a kötetlen kapcsolatfelvételre.
Magunk dönthessük el, hogy bekapcsolódunk-e.
Legyen a kezünkben (fejünkben) olyan helyi/személyes
tudás, ami könnyen átadható.
A tudás megosztásában támogassanak
a feletteseink.
Az infrastruktúra is támogassa a tudás
megosztását.
Visszatérő intelem (tanulságos
tapasztalat?), hogy az intézményi kultúra csak fokozatosan,
lassan, lassan - még annál is lassabban! - változtatható
meg. Könnyen lehet, hogy a tudásmenedzsment-program kínálja
az első olyan alkalmat, amikor a vállalatnál a szervezeti
kultúra tudatos átalakítására törekednek.
A siker érdekében a lehető legnagyobb körültekintéssel
kell eljárni. Az apró lépések, a finom változtatások
sokkal több eredménnyel kecsegtetnek, mint az erőltetett
újítások. A helyénvaló tudásmenedzsment-program
Sellin (1998) sebészi hasonlatával élve "nem láncfűrész,
hanem lézersugár". |