Kinek a dolga?
Röviden, s talán csak kis túlzással:
mindenkié. Szerencsés esetben a tudásmenedzsment-programok
számos feladatán az összes munkatárs osztozik.
Kezdeményezőként szinte mindig vagy az emberi erőforrással
foglalkozó szakemberek, vagy az informatikusok lépnek fel.
Ron Young (1998) arra figyelmeztet, hogy sok személyzeti és
informatikai szakember újabban tudásmenedzsmentnek nevezi,
amit már hosszú évek óta csinál. Pedig
a tudásmenedzsment - ami szerinte az új ismeretek létrehozásának
és megosztásának új módját és
soha nem látott sebességét, valamint a tudás
előtérbe helyezését és új módon
történő mérését jelenti - e két
terület fúziójával
valósul meg, és lényegében az együttműködésről
szól, arról, hogy a szervezet részei
egyként
dolgoznak.
Bizonyára nem véletlen, hogy a KPMG
magyarországi felmérése során felsővezetőket,
informatikai és értékesítési vezetőket,
valamint emberierőforrás-menedzsmenttel foglalkozó
vezetőket kerestek meg. Bőgel György (2000) viszont
azt írja, hogy egy jól működő vállalatnál
sokan foglalkoznak tudásmenedzsmenttel anélkül, hogy
ezt a szót használnák: "Direkt tudásmenedzsment
szerepeket töltenek be például a személyzetisek,
az oktatásszervezők, a könyvtárosok, a hírlevelek
és újságok szerkesztői, a vállalati
intranet gazdái, de minden más vezető is 'tudásmenedzser'
bizonyos mértékig, még ha ösztönösen
teszi is ezt."
Jó néhány cégnél
függetlenített tudásmenedzser (chief knowledge officer,
CKO) dolgozik. Bőgel György szerint bizonyos esetekben, például
csúcstechnológiai vállalatnál, nagy tanácsadócégnél
erre valóban szükség lehet, és fel is vázolja
feladatkörüket. Ugyanakkor tény, hogy a cím, sőt
maga a tudásmenedzsment kifejezés - egyáltalán:
a zsargon - használata ellenállást kelthet az emberekben
(Dempsey 1999). Emlékszem olyan cikkre is, amelyben valaki azt mondja:
"A CKO cím annyit jelent: engem lőjetek le, ha a program
nem sikerült." A KPMG Hungária szakemberei úgy fogalmaztak,
hogy "vita tárgya, szükség van-e külön tudásmenedzsment-szervezetre". |