Gyógyszeripari példák

A gyógyszeripari példák ismertetése előtt fontosnak tartom kiemelni, hogy más iparágak ellátottságához képest a gyógyszergyárak valósággal tobzódnak a kiválóbbnál kiválóbb adatbázisokban mind a kémia, mind az élettudományok terén, de még ezek határterületein is. Olyan különleges információforrásokat birtokolunk, mint az IDRAC, a Pharmaprojects, az Ensemble vagy a Pharmaceutical Companies Analysis. Hihetetlen mennyiségű adatot vásárolunk meg ezekkel a rendszerekkel, s ami fő: feldolgozott, célszerűen elrendezett formában. Egészen más helyzetben vagyunk tehát, mint azok a vállalkozások, amelyek számára az internet előtti időkben alig voltak (elérhető) információforrások.

A Knowledge Associates CE szemináriumán a következő gyógyszergyárakat, ill. alkalmazásokat említették:

  • Piaci információk, vásárlókról szóló információk - Bristol-Myers Squibb, Hoffman La Roche ("Right First Time" a rendszer neve)

  • Termékekkel kapcsolatos információk - Zeneca ("Project CONCERT")

  • Strukturális tőke, "best practice" ismeretek - Novartis (Virtual Market Place), Eli Lilly Virtual Information Service (ELVIS)

  • Az alkalmazottak ismeretei - Johnson & Johnson (Knowledge Netvork, Knowledge Enabled Web)

Sally Drayton (1999) a Hoffman La Roche és a Glaxo Wellcome példáját ismerteti röviden. A Hoffman La Roche programját azzal a céllal indították, hogy lerövidítsék az új termékek törzskönyvezésének idejét. Ennek érdekében külső szakértők a cég legjobb szakembereivel együtt áttanulmányozták az FDA-hoz benyújtott 4 New Drug Application (NDA) összesen 60 ezer oldalnyi anyagát. Ezt követően átfogalmazták a házi "regulatory" irányelveket oly módon, hogy a legfontosabb követelményeket kiemelték, fastruktúrába rendezett kérdéscsoportot állítottak össze, megvizsgálták az ezekre adott múltbeli válaszokat s hogy milyen ismeretekre lesz szükség a kérdések jövőbeni megválaszolásához. Ezután létrehoztak egy kapcsolatrendszert, amely megmutatja, hogy kinek mikor, miért, mit kell tudnia, valamint egy Yellow Pages nyilvántartást az elérhető szakismeretek birtokosairól. Mindez sokat segített abban, hogy feltárják a követelmények és a rendelkezésre álló tudás közötti hézagokat.

A Glaxo Wellcome-nál az öt stratégiai célkitűzés egyike az ún. tanulószervezet kialakítása lett. Az ismeretek vállalaton belüli áramlásában fontos szerepet tulajdonítottak az informális hálózatoknak. Az intranet kiépítése részben e hálózatok fellendítését szolgálta. A tudás megosztása jutalmazási szemponttá vált a munkacsoportok és egyének teljesítményértékelése során. Ilyen módon ez a tevékenység alapvető készséggé fejlődött, beépült a szervezeti kultúrába, nem tekintik pluszfeladatnak. A Glaxo Wellcome példáját ismerteti Nick Langley is a Scrip Magazine-ben (2000). Ebből a cikkből kiderül: hangsúlyt fektettek arra, hogy a munkatársak maguk publikálják anyagaikat az intraneten. A K+F területén összesen 2500 ember publikál a belső hálózaton. A közzétett anyagok minősége okoz némi gondot, de fontosabbnak tartják, hogy ne lehessen néhány webmester szűk keresztmetszet a tartalom feltöltésében. Simon Evans, a cég illetékes vezetője elmondta, hogy megállapították: a cégen belül elérhető információszolgáltatások 95%-át nem veszik rendszeresen igénybe. Az ok: hiányzott az a célzott segítség, eligazítás (az intraneten), ami a megfelelő információkhoz elvezette volna az embereket...

Sajnos több gyógyszeripari példát egyelőre nem ismerek. Egymás után érkeznek viszont a postával - sok-sok példányban - a külföldi prospektusok különféle gyógyszeripari tudásmenedzsment-rendezvényekről. Nem tudom, vajon egy "Pharmaceutical R&D Knowledge Management" című konferencia programjában a "többdimenziós" nagy teljesítményű szkrínelés (HTS), a kombikémiai könyvtárak, az adatvizualizáció, az adatbányászat, a projekten belüli információáramlás, a kutatási infrastruktúra, a globális "Expertise Location System", a vállalati portálok stb. stb. többet jelentenek-e pusztán attól, hogy "tudásmenedzsment" főcím alatt kerülnek terítékre. Egy biztos: az ilyen témájú programok tanúsága szerint a szereplésre vállalkozó nagy gyógyszergyárakban külön csapat foglalkozik a K+F informatikai kiszolgálásával.

 

Tovább
Vissza Tartalom