2. KÖNYVTÁRUNK
ÉS A TUDÁSMENEDZSMENT
Két kérdés sarkallt arra,
hogy ezt az összeállítást elkészítsem.
Az egyik: Van-e a tudásmenedzsmentben olyasmi, amit a józan
ész nem diktálna nekünk (itt vállalatunk egészére
gondolok) amúgy is? A válaszom: ha van, akkor az a tudásmegosztás
szemlélete.
Csak hasznunkra válhat, hogy a tudásmenedzsment divatja a
bizalom és a közös célok fontosságára
irányítja figyelmünket. A többi: olyan dolog, amit
találékony és céltudatos emberek előbb-utóbb
felfedeznek maguknak, még ha csak rövid távban gondolkodnának
is.
Mi a könyvtárak szerepe a tudásmenedzsmentben
és mi lehet saját könyvtárunk szerepe? Ez volt
a másik kérdés, ami arra ösztökélt,
hogy elkészítsem ezt az irodalmi összefoglalót.
A könyvtárak szerepe
Visszatérek Rob Abbott (2000) cikkéhez.
Azt fejtegeti, hogy bármiféle információ akkor
válik könnyen hasznosíthatóvá - akkor
alakul át tudássá -, ha nem szétszórt,
ha van szerkezete, vannak szövegösszefüggései, ha
meghatározott céllal, bizonyos személynek vagy intézménynek
szól s a kellő időben. Mindez csoportosítás,
rendszerezés, szűrés, kivonatolás, a redundáns
részek eltávolítása, az összefüggések
felismerhetővé tétele stb. révén érhető
el. Amit most felsoroltam, ősrégi könyvtárosmunka.
A különbség a régi időkhöz képest
az, hogy korábban a technika nem engedett meg annyi mindent, mint
ma. S ami még ennél is fontosabb: a könyvtár
nem volt annyira kifelé forduló, annyira olvasó...,
akarom (?) mondani: használóközpontú, mint napjainkban.
(Ha már leírtam ezt a szót,
amit sohasem szerettem - "használó" -, elárulom, hogy
olvasás közben rátaláltam a nekem tetsző
kifejezésre, s ez nem más, mint a "játékos".
A "játékos" szó bevezetését David Nicholas
(2000) ajánlja, mondván: annyi mindent kifejez, amit az elnyűtt
"használó" nem tud. A "játékos"-nak egyénisége,
lendülete van, interaktivitást, versengést, társas
kapcsolatokat, látványos akciókat mind-mind beleérthetünk
ebbe a szóba.)
Visszatérve az információ
használhatóvá tételére: a könyvtárak
igen sokat tettek és tehetnek továbbra is annak érdekében,
hogy a korábban emlegetett internalizáció (az explicit
információ átalakítása személyes
tudássá) könnyebben, gyakrabban megtörténjen.
Stephen Abram (1997) nyersebben fogalmaz. Szerinte
a tudás mint olyan nem menedzselhető, nem kezelhető.
Ami kézben tartható, az a környezet, a folyamat, és
ebben Abram a könyvtárosnak katalizátor szerepet tulajdonít.
A könyvtáros az adatokat szabványos formára hozza,
címkézi, az információkat indexeli, válogatja.
Amikor pedig segíti, eligazítja, rávezeti valamire
az olvasót vagy tolmácsolja a megtalált információt,
akkor átadja neki saját tudását.
Hazel Hall és Alyn Jones (2000) angol könyvtárosok
szembeszegülnek Davenport és Prusak világhírű
tudásmenedzsment-szakemberekkel, akik 1993-ban cikket írtak
"Robbantsátok fel a vállalati könyvtárakat!"
címmel. Felrobbantani? De hát miért? "Mert a vállalati
könyvtárakat messze maga mögött hagyta az információs
forradalom. Közülük a legtöbben még mindig csak
a dokumentumok tárolásával vannak elfoglalva. Nincs
befolyásuk a folyamatokra. A munkatársaik általában
vakvágányra siklott szakemberek." - írta Davenport
és Prusak 1993-ban. Mit mond ezzel szemben Hall és Jones
2000-ben? "Mutassátok meg, mit tudtok! Show off the corporate library!"
1998-ban felkeresték hat kaliforniai vállalat (mégiscsak
létező) könyvtárait, és a 2000-ben publikált
cikkükben összegzik, amit láttak. Sorolom:
Az olvasók ragaszkodtak hozzá, hogy
legyen egy hely, ahová beülhetnek olvasni. (Ezt csupán
érdekességként említem meg.)
Ami a könyvtárak által nyújtott
számítógépes szolgáltatásokat
illeti, nem az olvasók húzták maguk után a
könyvtárosokat, hanem éppen fordítva.
Mindegyik könyvtár jelen volt a vállalati
intraneten, például személyre szabott hírszolgáltatással
vagy internetcímek gyűjteményeivel (könyvjelzőkkel).
A weboldalak készítését és frissítését
rendkívül időigényesnek találták,
ugyanakkor jólesett nekik, hogy úttörőnek számítanak
cégen belül. Volt olyan könyvtár, ahol éppen
az elektronikus könyvrendelést készültek bevezetni
az olvasók körében a cég elektronikus kereskedelemi
programja keretében.
Az egyik könyvtár az új belépők
által feltett leggyakoribb kérdések és a megfelelő
válaszok gyűjteményével jelentkezett az intraneten.
A másik a vállalati formanyomtatványok teljes készletével.
A harmadik elkészítette a vállalati munkatársak
képzettségéről és jártasságáról
szóló nyilvántartást. Egytől-egyig mindnyájan
fontos marketingeszköznek tartották a könyvtári
honlapot és gondoskodtak folyamatos frissítéséről.
Levelezőfórumot működtettek,
hogy segítsék olvasóikat. Figyelemmel kísérték
a cégen belüli levelezőlistákat, hogy elébe
mehessenek az új igényeknek...!
Ahogyan korábban már említettem,
Davis Bawden és munkatársai (1999) alapos tanulmányt
szentelnek az információs túlterheltség témakörének
és annak, hogy a könyvtárosok miképp védhetik
meg ettől olvasóikat. Például:
a tanfolyamainkon átadhatjuk önfegyelem és önnevelés
terén szerzett tapasztalatainkat, rávezethetjük az olvasókat
az információk józan értékelésére,
a válogatás fontosságára, a rendszerezés
mikéntjére. Tudatosíthatjuk bennük a túlterheltség
okait, úgy mint: engedünk a könnyen elérhető
adatok és az önkiszolgálás csábításának,
túlbecsüljük a sokféleség értékét
stb. Végül, de nem utolsó sorban, az információk
feldolgozásával, ill. technikai eszközök alkalmazásával
csökkenthetjük az olvasóinkra zúduló információ
mennyiségét.
Már e néhány hivatkozás
alapján is csak azt mondhatom: nagyon sok fantáziát
látok - továbbra is - a könyvtári munkában! |