Könyvtárunk és a tudásmenedzsment

A Richter Gedeon Rt. műszaki könyvtárában lassan három éve igyekszünk kiaknázni az intranet semmi máshoz nem hasonlítható lehetőségeit. Kezdettől fogva az volt a célunk, hogy ami információ a kezünkben van, az legyen könnyen hasznosítható mások számára.

A könyvtárosok által írt cikkekben vissza-visszatérő figyelmeztetés, hogy amit az intraneten nyújtunk, azt az olvasók érdeklődési körének és igényeinek megfelelően rendezzük el. Mi éppen ezt próbáljuk megvalósítani akkor, amikor a vállalat szervezeti felépítéséhez hozzáfűzve ismertetjük, hogy milyen - vásárolt vagy saját - adatbázisokkal támogatjuk az egyes részlegek munkáját. Ugyanez a törekvés nyilvánul meg az internetkönyvjelzőink összeállításában és az újonnan beszerzett könyvek témakörönkénti csoportosításában.

Tudatosan törekszünk arra, hogy ugyanaz az információ többféle oldalról, valamint böngészéssel és célzott kereséssel egyaránt megtalálható legyen. Ami tehát gondolatban összetartozik, azt igyekszünk a weboldalainkon is összekapcsolni. Így például az általunk közzétett szervezetifelépítés-oldalakról hipertext linkek mutatnak a szintén általunk szerkesztett házi telefonkönyv megfelelő oldalaira. A folyóirat-katalógusunkból ki lehet ugrani a folyóiratok honlapjára az internetre stb.

Ha egy könyvtári nyilvántartás nehézkesen kezelhetőnek bizonyul, mint például a könyvkatalógusunk, átültetjük webfelelületre. Igyekszünk a könyvtári honlapon is megjeleníteni mindazt, amit (ismeretet, jó tanácsot, tudást) tanfolyamainkon elmondunk vagy a telefonos segítségnyújtás során olvasóinknak átadunk.

Valahányszor azt tapasztaljuk, hogy olvasóink csak a töredékét tudják annak, amit tudhatnának, javítani próbálunk azon, amit nyújtunk, még ha csak apránként is.

Honlapkészítői tapasztalatainkat szívesen átadjuk azoknak, akik segítség nélkül nem tudnának kikerülni az intranetre. Honlapunkon helyet biztosítunk az olvasóktól kapott, az ő tudásukat tükröző dokumentumoknak (tudományos közlemények és útijelentések adatbázisai).

A közeli jövőre két újdonságot tervezünk: egy könyvtári levelezőfórumot azok számára, akik igénylik, hogy személyre szólóan tájékoztassuk őket az újdonságokról (Könyvtári Újdonságok LevelezőCsoport = KULCS lehetne a neve) és egy haladó tanfolyamot, amely az információkezelés fortélyairól szólna.

A távolabbi jövőt illetően szeretném, ha ahhoz a gondolathoz tartanánk magunkat, ami a Special Libraries Association tavalyi nemzetközi konferenciáján hangzott el: "Figyeljük magunkat! A változó igényekre válaszolunk? Vagy minden megy a megszokott kerékvágásban?"

 

Tovább
Vissza Tartalom