A tudásmenedzsment fogalma
Az egyik legrövidebb meghatározás
szerint a tudásmenedzsment
nem más, mint az intézményi szellemi tőke növelését
célzó törekvések összessége. Mi teszi
szükségessé ezeket a törekvéseket? Mi sarkallja
arra a szervezeteket, hogy - akár "tudásmenedzsment-stratégiát"
hirdetve, akár a zsargont mellőzve - a legnagyobb erőfeszítéseket
tegyék ezen a téren? A válasz: súlyos gondokat
kell orvosolniuk. Íme a problémák leltára Rob
Abbott (2000) szerint:
Az intézmények nincsenek tudatában
annak, milyen információkat birtokolnak.
A rendelkezésre álló információk
halmaza széteső, rendezetlen, nincs szerkezete, nem összpontosul
célok köré.
Az emberek egyszerre szenvednek az információk
tömegétől és az ismeretek hiányától.
Szakmai jártasság, szakértői
tudás, értékes tapasztalatok és munkakapcsolatok
semmivé válnak, mihelyst mindezek birtokosa, a dolgozó
elhagyja az intézményt.
A tanulságok és a tapasztalatok megosztásának
nehézsége oda vezet, hogy rengeteg idő és pénz
pazarlódik el (ugyanazon a cégen belül) az egyszer már
megoldott feladatok újbóli megfejtésére. Nem
használják ki a drágán megszerzett információt,
még kevésbé használják fel ugyanazt
új módon.
Tengernyi bonyodalmat okoz a meglévő
nyilvántartások nehézkessége.
Mindeközben egyre többen vélik úgy,
hogy a "megfelelő" információtechnológia segíthet
e gondokon, és ez a remény a tudásmenedzsment felé
fordítja érdeklődésüket (mindegy, hogy
annak nevezik vagy sem).
A KPMG Hungária fórumán (Tudásmenedzsment
hazánkban) az egyik hozzászóló elmondta, hogy
vállalatuknál egyszerűen így definiálták
a tudásmenedzsmentet: "képesség a hatékony
cselekvésre". Más résztvevők és a KPMG
szakembere szerint a tudásmenedzsment a következőket
foglalja magában:
a tudás rögzítése, kodifikálása,
a tudás strukturálása, kategorizálása,
a tudás elérhetővé tétele,
megosztása,
a szellemi tőke jobb kihasználása
(újrahasznosítása) és védelme,
mindezt integrált (!) megközelítésben
és az összetevők szinergizmusára (!) építve.
A Knowledge Associates CE 2000 novemberében
rendezett szemináriumán (Knowledge Management vezetői
szeminárium) másfajta definíciót ismertettek.
Eszerint a tudásmenedzsment:
alapvetően új
módja.
További meghatározások sora
olvasható Sellin már idézett Scrip Magazine-beli cikkében
(1998). Sellin azt a nézetet sem hallgatja el, miszerint a TQM (total
quality management) és a BPR (business process re-engineering) elmúltával
most a KM (knowledge management) lett a tanácsadócégek
"pénzcsináló" eszköze, és a divatot meglovagolva
számos szoftvercég nem tesz mást, mint átcímkézi
korábbi termékeit, majd KM-eszközként ajánlgatja
gyanútlan vevőinek.
Egyáltalán: mennyire új ez
a fogalom? Maga a kifejezés az 1980-as évek közepén
született, de csak akkor került be a köztudatba, amikor
1994-ben megjelent róla egy írás a Fortune magazinban.
Számos szerző visszhangozza azt a vélekedést,
hogy a tudásmenedzsment nem új,
mindig is jelen volt a szervezetek, mi több, a társadalom életében,
s mai formája pusztán a fejlődés természetes
velejárója. E fejlődés hozta magával,
hogy sok minden lehetségessé vált, ami korábban
elképzelhetetlen volt. Clive Holtham (1998) szerint a nagybetűs
KM hamarosan lekerül a napirendről, mert "a II. világháború
óta feltűnt menedzsmentdivatok ciklusideje öt év",
azonban a fogalom mögötti elvek - Holtham szavaival: "a kisbetűs
km" - továbbra is érvényben maradnak. (Erre a provokatív
hangú Holtham-interjúra írásom végén
még visszatérek.)
Szívesen folytatnám a kutatást
még beszédesebb, még lelkesítőbb meghatározások
után. De újabb zavaró jelenséggel találom
szemben magam: a tudásmenedzsment kísértetiesen hasonlít
az információmenedzsmentre! Nem csoda, hogy a tudásmenedzsment
szaktekintélyei épp ezekkel a szavakkal közelítik
meg a kérdést a Financial Times Knowledge Management c. mellékletében:
"Ami a tudásmenedzsmentet valóban megkülönbözteti
az eredményes információkezeléstől,
az
Másképpen fogalmazva: lehet az információfeldolgozás
tökéletes, mégsem születik belőle innováció;
a legkitűnőbb információforrások is kihasználatlanok
maradnak, ha például nem jut idő az igénybe
vételükre. Mindebből egyenesen következik, amit
a két szerző kellőképpen ki is hangsúlyoz,
s legfőbb ideje, hogy végre én is leírjam:
a tudásmenedzsmentben döntő
szerepe van az embernek (Davenport és Marchand 1999).
Beszédesebb és lelkesítőbb
definíciók? Sally Drayton, a PricewaterhouseCoopers Angliában
dolgozó gyógyszeripari szakembere úgy határozza
meg a tudásmenedzsmentet, mint ami a tudás megragadásáról
és - az intézmény érdekében történő
- alkalmazásáról szól (Drayton 1999). Marianne
Broadbent (1998) számára a tudásmenedzsment nem jelent
mást, mint olyan céltudatos vezetési folyamatot, amely
során sikerül megragadni és a cég érdekében
hasznosítani a gyakran személyes és kontextuális
(az összefüggésekben, szó szerint a szövegösszefüggésekben
rejtező) tudást. Paul Quintas, az Open University's Business
School professzora szerint a tudásmenedzsment a tudás létrehozását,
megosztását, mérését, felhasználását
(az eredetiben: "absorbing", azaz felszív(ód)ás, beépítés/beépülés
szerepel), valamint feltérképezését takarja
(D'Arcy 2000). Geoff Smith, a Cap Gemini Ernst & Young szakembere azt
emeli ki, hogy a tudásmenedzsment rálátást
biztosít a vállalati élet összes aspektusára,
a problémákat a maguk teljességében láttatja,
ehhez képest akár az emberierőforrás-menedzsment,
akár az információtechnológiai szakemberek,
akár más részlegek igyekezete csak korlátozott
betekintést nyújt (Smith 2000).
Geoff Smith szerint a "nagy trükk": láthatóvá
tenni a láthatatlant. Vajon hogyan? Erről lesz szó
a továbbiakban. |