Tacit és explicit tudás
A tudás menedzseléséről
szóló valamennyi írás és előadás
kitér a kimondatlan és a már szavakba öntött
tudás különbözőségére, angol
terminológiával: a tacit
és az explicit tudásfajtákra.
E különbségtétel megint csak nem új, a filozófus
Polányi Mihály írta le először az 1960-as
években.
A kimondatlan tudás az egyének fejében,
személyes tapasztalataikban rejtőzik. Döntő szerepe
van a gyakorlati problémák megoldásában annak
ellenére, hogy gyakran nemhogy másoknak, de tulajdonosának
sincs tudomása a létezéséről - aztán
egyszer csak történik valami és a titkos tudás
megmutatkozik. Ezt a fajta tudást sejtik az ösztönös
megérzés mögött. A mindennapi életben legtöbbször
semmilyen esemény nem világít rá a néma
tudásra. A kezembe került írások közül
az egyik megkockáztatott egy becslést, miszerint egy-egy
vállalaton belül az összes tudás 80 százaléka
tacit tudás.
Az explicit tudás ezzel szemben az a fajta
tudás, amit birtokosának sikerült megfogalmaznia (megfogalmaznia).
Így ez a tudás már (elvileg) közzétehető,
másnak átadható. A sok-sok cikk közül csak
néhányban találkoztam azzal a - számomra megnyugtató
- megállapítással, hogy a kifejezés révén
megragadott, ily módon alakot
öltött, azaz formába
öntött tudás nem más, mint információ.
(Talán maga az "információ" szó is ebből
a meghatározásból származik!) E néhány
szerző tacit tudásról
és explicit információról
beszél. Kiemelik, hogy míg a tudás az adott helyzethez
kötődik, addig az információ hordozható.
Nick Willard (1999) megemlíti még az explicit tudásnak
a berendezésekbe, programokba beágyazott (embedded)
formáját is. Ő az, aki egyenesen kimondja: az információ
a tudás részhalmaza, a tudásnál szűkebb
fogalom. Miközben ezt olvasom, lelki szemeim előtt összecsuklik
a "tudáslétra", ledől a sokszor látott "tudáspiramis",
értelmét veszti a lineáris "tudásspektrum",
hiszen ezek mind-mind torz hasonlatok adat, információ és
tudás viszonyának kifejezésére! Az adatokat
most már kiterjedés (jelentés) nélküli
pontok sokaságának látom: értelmezés
útján a rengeteg pont vonalakká, síkokká,
többdimenziós alakzatokká, egyszóval információvá
áll össze. Amit pedig tudásnak nevezünk, ami több
mindezeknél, az egy végtelenül sok dimenzióban
létező gömb, és a mi létra-, piramis-
és spektrum-ábráink ebben a tágas gömbben
éktelenkednek, metszetnél is kevesebbet mutatva meg belőle... |