A kimondatlan tudás kifejezése
Visszatérve az olvasottakhoz: abban mindenki
egyetért, hogy a tudásmenedzsment
elsődleges célja a tacit tudás előcsalogatása.
Mi történik ilyenkor?
A személyiségbe burkolt kimondatlan
tudás a megfogalmazás (rögzítés, kodifikálás,
rendszerezés) révén válik a másik ember
számára információvá, amit aztán
újra és újra hasznosítani lehet. Ezt a lépést
externalizációnak,
ritkábban artikulációnak nevezik. A megfogalmazás
jelentőségét nem lehet túlbecsülni. Minél
inkább sikerül a lényeget megragadni,
annál szélesebb körben hasznosítható a
születő információ. A szerzőt a kifejezés
fáradalmaiért bőségesen kárpótolja
a letisztult tudás öröme. Mindnyájan tapasztalhattuk,
mennyivel világosabban látjuk azt, amit sikerült - nagy
munka árán - szöveggé formálnunk. Hát
még ha előadóként vagy tanítóként
tovább is tudtuk adni! Akkor értettük meg igazán.
A hagyományos értelemben vett írásba
foglalás mellett a rejtett tudás kifejezésének
különösen találó módja az analógiák
keresése, metaforák
alkalmazása,
példázatok
és
történetek
mesélése. David Snowden (2000) szerint a vállalati
történetek mindent elárulnak arról, amit közvetlen
rákérdezéssel lehetetlen kideríteni. (De miként
bírja rá Snowden az ügyfeleit ezekre az elbeszélésekre?
Egyszerűen: elmondja nekik mások történeteit!)
Stuart Hannabuss hosszú cikket szentelt a vezetők által
előadott történetek elemzésének. Ezek
a történetek bepillantást engednek a vezetők
tacit tudásába. Épp ez a cikkíró célja:
felderíteni a tapasztalt vezetők döntései mögött
álló tudást, mert az "az egyik legértékesebb
versenyelőny". A cikket elolvasva csak annyit mondhatok, hogy ez
a felderítés megdöbbentően nehéz! (Hannabus
2000)
A tapasztalatokon alapuló, de sokáig
a birtokosa számára is rejtve maradó tudás
megnyilvánulásának manapság egyre gyakoribb
módja az e-mail. E-mailben
hasonló könnyedséggel fejezzük ki magunkat, mint
egy négyszemközti beszélgetés során -
sokszor adunk hát ilyen módon tanácsot, felvilágosítást.
Melléktermékként az elektronikus levélben ott
ragad az információ, onnan pedig archiválás
és visszakeresés révén bármikor ismét
segítségül hívható. Az e-mailt mint közeget
a levelezőcsoportok vagy
-fórumok aknázzák ki a legeredményesebben.
A kérdések és a válaszok eljutnak a csoport
minden egyes tagjához. A leveleket olvasva vagy a levélarchívumban
kutatva igen sok problémára találhatunk megoldást.
Ha soha nem látott nehézséggel szembesülünk,
"megcsapolhatjuk" a csoporttagok tudását. A levelezőfórumok
archivált forgalma a hasznos ismeretek kincsesbányája.
Nem csoda, hogy számos cégnél bevett gyakorlat a házon
belüli levelezőcsoportok működtetése.
A tacit tudás átalakítása
explicit információvá minden kétséget
kizáróan látványosan növeli az intézmények
szellemi kapacitását, ezért áll ez a törekvés
a tudásmenedzsment előterében. Természetesen
a tudásfajták transzformációjának nem
az externalizáció az egyedüli példája... |