(146)

XVI. INTES.

Tavoztasd az vakmerössęgböl+ származot fogadást.

SZÜksęgh az nagyra menendö iffiunak, hogy minden affectusa+ tiszta legyen, beszéde egyegyü, és az ö edényét az mint az Apostol szol mindenféle tisztatalanságtol óltalmazuan, tiztán tarcza, Atyafiat, felebaratyát kerengö beszédevel megh ne csallya, az mi nem tisztesęges sem embernek sem Istennek ne igerie, ha penigh valamit ollyat ighér, tehat szenvedhetöb ha megh nem fizeti, hogy sem mint megh adgya az mi illetlen. Sokan gyakorta az ö magok lelkek ismeretit czinczerezik* és kalo(147)dázák illetlen esküvessel, tisztesęghtelen+ fogadással, és ha annak vtanna megh ismerik-is az ö fogadásoknak szabadsághtalan voltát, mind azon által az esküvesnek és fogadásnak szine alat megh csélekeszik az mit fogatták. Bolond vala az Artaxerxesnek az ö fogadása* ki esküvesevel azt fogatta vala: hogy ha az ö betegh felesęge fel gyogyulna, az lábunk alat levö földnek bizonyos háláadasok altal halákot adna, és neki könyörgene. Aexan[der] Lib[er] 3 cap[ut] 22.

Bolond és vakmerö fogadás vala az mellyel élnek vala, az Locrisbeliek, kik gyakorta az ö Istenneknek azt fogadgyak vala, hogy egy kettö, avagy három &c. szüzeket szüzesęgekben megh rontananak, ha ez vagy amaz nyavalyabol ki szabaditana. Ibidem.+

(148) Az Persiaiak öt vag hat gylkosságot ighernek vala fogádásokban*, ha penig erre meg esküsznek vala szörnyü véteknek tartyák vala annak megh szegessét. Oh Istentelen fogadásnal, Istentelenb cselekedetnek be tellyessitese? nyavalyától akarnak fel szabadulni-s pokolba esnek, az örök Gehennanak tüzere készülnek.

Nem külömb vala igen sokkal az Herodesnek fogadása, ki elöt midön az ö Atyafianak az Philepnek felesęge nagy czifran tánczolna fogadása által rut dolgot ighere neki, rutabbol fizete megh. Be hozatek az keresztelö Iánosnak feje, minden diczirte az kiralyt érette, hogy fogadásat megh allotta,+ maga bizony nagyob vetket czelekedet fogadását megh álvan, mint ha részegsęgeben löt tiz esküveset fel bontotta volna. Illetlen (149) dolgot fogadanak amaz Sido ferfiak, kik az Papi feyedelmekhez menven ezt mondgyak vala: Atok alat megh átkoztuk+ magunkat, hogy sem eszünk+, sem iszunk addigh valamedigh Palt megh nem öljük+. Act. 23.+ Nem vala iamborab az Iephte fogadása-is, ki arra kötelezte vala magat az hadban valo menetelékor, hogy ha az Vr Isten neki az ö ellensęgén gyözedelmét adna, megh térven valaki az ö czelédi közül eleibe iöne azt megh foghna áldozni*, fogadása rut és megh tiltot dologrol vgy mint gÿlkosságrol volt, megh aldoza egyetlen egy leányát,+ tizerte inkáb vetkezet benne, mint ha rut fogadását megh szegte volna.

Veheted azert az elö hozot példákbol eszedben hogy minden valaki valamely oly dologra, mellyel az Vr Isten megh bántodik, megh (150) esküszik, sokkal inkab vétkezik ha megh tartya esküveset, hogy sem mint ha meg szeghi, mert az mint amaz mondgya vala, Male promissa peius servantur. Az mit ember gonoszul ighér roszszul tartya avagy állya megh. Iob azert semmit ne ighérz fogadásod és esküvessed által, hogy sem mint felébaratodnak+ karaval, Istenednek boszszontásaval megh fizesd, Ide tartozik az regieknek szep intesek*:

In malis promissis rescinde fidem.
In turpi voto muta decretum est.

Az gonosz igéretben megh szegied hütedet.

Az rut fogadásban megh változtasd tanáczodat vagy végezésedet.

Bodognak mondgya az sz[ent] Iras az ki szent dolgot fogad, azt megh állya és hitivel meg nem csallya fele barátit+, böcsülli az poganyoknak Historiaia amaz embert az ki (151) fogadasat megh allotta vala. Dionisius Tyrannus egy neminemü iffiat halálra Sententiaztatot vala, napot vete mellyen ötet megh ölnek, de az iffiu könyörge az királynak, hogy ötet bocsatatna el addig az napigh migh házaban minden dolgait igazitana el, az király ollyan kezést+ kére ki addig az fogságban volna, és ha meg nem térne azon az napon az öletetnek meg érette, megh esküvék az bünös egy báráttyának, megh hive* az baráttya, és az tömlötzben bé mene oly conditio+ alat, hogy ha amaz meg nem iöne czak egy oráigh se halasztanak, hanem az determináltatot+ napon ö néki feiét vennék amazért. Megh állá imez fogadását, el iöve arra az napra, az Király eghész hütöket és egy-máshoz való tökélletessęgheket látván, mind az kettöt maghához fogadá, és feiét (152) tellyes életében czak azokra bizá.* En* azért az tanácz* semmit az mi nem tisztessęghes és Istened ellen való, ne fogadgyad.




Hátra Kezdőlap Előre