V.

Az egyetem eszméjének kialakulása.

Íme, látjuk az egyetemek fejlődésének kezdetét, magyar szempontból nézve az európai egyetemek kialakulását.

Az egyetem mai eszméje azonban csak az újabb fejlődés eredménye. Benne van ugyan az egyetem e kezdeti állapotában is már a mai eszme csírája, de csak a csírája.

Az egyetem e kezdeti állapotában voltakép állami magasabb funkcionáriusok kiképzését szolgálja, a tudománnyal, melyet tanít, azt akarja elérni, hogy a legmagasabb állások betöltői a legkiválóbbak, a legtudósabbak legyenek. Négy fakultásra való osztása is a négy legfontosabb szellemi pálya szerint alakult. Papokat, jogászokat, azaz állami tisztviselőket és ügyvédeket, orvosokat és tanárokat akart kiképezni.

A papoknak ugyan nem kellett egyetemet végezniök, de a pápák kedvezményekkel előmozdították azt, hogy a papok egyetemet látogassanak, a már működő papoknak megengedték, hogy javadalmuk megtartása mellett egyetemre járjanak, s az állások betöltésénél a graduáltakat előnyben részesítették.

A reformáció után, a viszályok korában, a német egyetemek lesüllyedtek, nagy részük helyi, tartományi (Landes-universität) lett, azzal a céllal, hogy az illető tartomány számára papokat és hivatalnokokat képezzen, sőt az utóbbiakra nézve a helyi egyetem látogatását kötelezővé tették, amivel a diákok külföldi egyetem-látogatásának gátat vetettek.[38]

Ily körülmények között a tudomány inkább az egyetemen kívül virágzott, s az újkori gondolkodás megindítói nem egyetemeken működtek, sőt vonakodtak egyetemi tanári állásokat vállalni, mert a kutatás szabadságában magukat korlátoztatni nem akarták. Igy Descartes nem volt egyetemi tanár, Leibniz nem akarta a neki felajánlott egyetemi tanári állást elfogadni, Spinoza, az egyszerű gyémántköszörűs, visszautasította a heidelbergi egyetem meghívását, mert gondolkozásának szabadságát féltette.[39]

Ismeretes a türelmetlenség, mellyel e korban az egyetemen a másként gondolkozókat üldözték. Pl. Sturm János pedagógusnak, aki szabadabban gondolkozó humanista volt el kellett hagynia Strassburgot, s helyét átengedni Marbach és Pappus evang. lelkészeknek.

Az első modern egyetemnek Halle-t tartják, melyet III. Frigyes alapított 1694-ben. Ez az egyetem elvben kimondta a tanítás és kutatás szabadságát, meghívta a Lipcséből kiutasított Christian Thomasius, a racionalista irányú jogtanárt és Francke Hermann Ágoston pietista theológust.

De azért Halleban sem uralkodott jobb szellem, mert a pietisták vádjaira I. Frigyes Vilmos király Christian Wolffot a német felvilágosodás filozófusát megfosztotta tanári állásától, s kötél általi halálbüntetés terhe mellett kötelezte, hogy az országot 48 órán belül hagyja el.

E tekintetben a mi magyar egyetemünk sem állott jobban. A budapesti egyetem történetében olvashatjuk, hogy Pozsony megye rendei 1790-ben följelentést tettek Kreil Antal bölcsészettanár ellen, azon a címen, hogy vallásellenes tanokat hirdet.[40]

De egyébként is a tanítás anyaga és szelleme meg volt szabva, s a tankönyvek is ki voltak jelölve.[41]

Az egyetemek ebben az időben nem azok többé, mik a fejlődés kezdetén voltak, de még nem azok, amikké a XIX. század őket tette. Ezt a korszakot az egyetemek szomorú korszakának kell tekinteni.




Hátra Kezdőlap Előre