1.
A hipertext fogalma
|
"Imagine
a rebirth of literacy."
(Ted Nelson) |
1.1.
Bevezetés
A
XX. század közepén kezdődött, gyorsuló ütemben zajló digitális
forradalomból az irodalom is kivette a maga részét. Azzal, hogy
a Norton Anthology of Postmodern Literature 1998-as kiadásában
a nyomtatott formában publikált művek mellett hipertextes környezetben
írt szövegek is helyet kaptak[1], a hipertextes irodalom deklaráltan is részévé vált a kulturális
kánonnak.
Az
új médiumban - az internetben -, valamint natív kifejezési formájában,
a hipertextben sokan az esélyt látták arra, hogy megvalósuljon a
barthesi értelemben vett ideális szöveg: "[e]bben az ideális
szövegben számos és sokrétű hálózat akad, amelyek úgy alkotnak
játékteret egymással, hogy egyik sem képes elfedni a másikat. Ez
a szöveg nem a jelentettek struktúrája, hanem a jelentők galaxisa;
nincs kezdete, reverzibilis, több bejárattal rendelkezik, melyek
közül egyik sem nyilvánítható nyugodt szívvel főbejáratnak."[2]
A
hipertextben számos olyan lehetőség rejlik, amely eddig elképzelhetetlen
perspektívákat nyitott meg az irodalomban is. A dokumentumok, illetve
azok szegmensei közt közvetlen kapcsolatot biztosító linkelhetőség
kiszabadította az írást a linearitás korlátai közül: a linkek révén
könnyűszerrel valósíthatók meg olyan narratív struktúrák, amelyeket
a nyomtatásban megjelent szövegek a legrafináltabb írói fogások
révén sem tudtak létrehozni. A nem-szöveges információhordozó elemek
(kép-, hang-, videofájlok stb.) beágyazásával közel kerültünk egyfajta
totális Gesamtkunstwerk megvalósításához; az azonnali olvasói
visszacsatolásnak a lehetősége, valamint az aktív olvasói hozzáállást
sürgető szövegstruktúrák pedig összefoldozni látszanak azt
a szakadást, amely "a szöveg előállítója és felhasználója,
tulajdonosa és vásárlója, írója és olvasója"[3] között az irodalomban fennáll: az olvasó a szöveg egyszerű
fogyasztójából annak létrehozójává, társszerzőjévé lép elő.
"A számítógép megjelenésével alapvető fordulóponthoz érkezett
az irodalom. A lineáris olvasás és írás szerintem előbb-utóbb
eltűnik. A szöveg egy újabb dimenziót kap. Hasonló változás
történhet az irodalomban, mint a művészetben, amikor megjelent
a síkfestészet után a térábrázolás", hirdette egy interjúban[4] Farkas Péter, aki Gólem című on-line regényével[5] a magyar internetes irodalom kevés időtálló darabjainak
egyikét alkotta meg.
Természetesen
olyanok is akadtak, akik fanyalogva tekintettek az új technikára,
a nyomtatott irodalom, a minőségi kultúra elleni fenyegetést
látva benne[6].
A többséget azonban felvillanyozták az új horizontok, egyre-másra
születtek és születnek a digitális irodalomról szóló elméleti írások.
S bár ezeknek az elméleteknek a gyakran egymásnak ellentmondó kusza
dömpingje néha azt a benyomást kelti, hogy a gyakorlati megvalósulás
nem tükrözi azt a sokszínűséget (és mennyiséget), amit az elmélet
előirányoz[7], nem vitatható, hogy a hipertext az utóbbi évek irodalmának
és irodalomtudományának egyik legizgalmasabb, és magyar vonatkozásban
sajnálatos módon alulreprezentált területe.
A
jelen dolgozat arra tesz kísérletet, hogy vázlatos képet nyújtson
a kutatási területekről, bevezesse a hipertexttel kapcsolatos
(alap)fogalmakat, rámutasson az ellentmondásokra, és példákkal gazdagon
illusztrálva - ám anélkül, hogy egy-egy szöveg részletes elemzésére
vállalkozna - ráirányítsa a figyelmet az új közegben rejlő
kiaknázott, illetve még kiaknázásra váró perspektívákra.
|