Irodalom a digitális közegben v1.0
1. A hipertext fogalma  
  1.1. Bevezetés  
  1.2. Terminológia, technikai háttér  
  2. A hipertext története  
  2.1. Vannevar Bush és a Memex  
  2.2. Ted Nelson és a Xanadu   
    2.3. Az Engelbart-galaxis   
3. A digitális szöveg fajtái  
    3.1. A nyomtatott irodalom digitalizálása   
   

3.2. Eredetileg is digitálisan publikált irodalom 

 
    3.3. Az elektronikus formátum lehetőségeit kiaknázó irodalom  
    3.4. Hálózati irodalom  
4. Protohipertextek  
5. Hipertext és intertextualitás  
6. Hipertext narratívák  
  6.1. Unilineáris szerkezet  
  6.2. Multilineáris szerkezet  
  6.3. Gondolati tér  
  6.4. Nem-lineáris szerkezet  
7. Túl a hipertexten  
Irodalom  
Függelék - Hipertext kronológia  
 
       

1.2. Terminológia, technikai háttér

A hipertext fogalmát megalkotó Ted Nelson klasszikussá vált meghatározása szerint a hipertext "nem-folyamatos írás - olyan szöveg, amely elágazik és választási lehetőséget kínál az olvasónak, s amely legjobban egy interaktív képernyőn olvasható. Az általános elképzelés szerint ez szövegdarabok linkekkel összekapcsolt sorozata, amelyek különböző útvonalakat kínálnak az olvasó számára".[8] Bár a definíció egyértelműen digitális szövegként határozza meg a hipertextet, a kutatók hamar rájöttek, hogy egyes nyomtatott szövegek már az elektronikus dokumentumok megjelenése előtt hasonló szerveződési formát mutatnak, és ezeket a linearitás hagyományával szakító szövegeket is[9] hipertextként kezdték aposztrofálni. Azonban bármilyen rafináltan építkezik is egy nyomtatott szöveg, jellegénél fogva képtelen megkerülni a térbeliségből adódó sorrendiséget, és így olvasási tapasztalata eltér a digitális szövegétől. Ezért a jelen dolgozat írója szerencsésebbnek tartja a "hipertext" terminust kizárólag elektronikus szövegekre alkalmazni[10], és a nem-lineáris struktúrájú szövegekre a "proto-"[11] vagy "kvázi-hipertext"[12] kifejezésekkel utalni. A terminus problematikusságát aztán Espen Aarseth kísérli majd meg feloldani az "ergodikus szöveg" és "cybertext" fogalmak bevezetésével (ezzel bővebben a 7. fejezetben foglalkozunk).

Fiatal tudományágról lévén szó, a hipertext szakterminológiája még korántsem nevezhető kialakultnak[13]. Számos szakkifejezést más tudományterületektől kölcsönöz, ami nem okoz gondot, ha a terminust teljesen új kontextusba emeli (pl. a fizikából átvett "ergodikus" szakszó esetében), de félreértésekhez vezethet, ha megfelelő tájékozottság híján egy-egy számítástechnikai szakkifejezést nem megfelelően kezd el alkalmazni. Ez történik például az "anchor" szóval, ami eredetileg az informatikában azt a helyet jelöli egy weblapon, ahova az adott link[14] mutat (ez alapértelmezésben a hivatkozott dokumentum teteje); a hipertext elméletben azonban sokaknál (pl. Koskimaánál) épp ellenkezőleg, azt a markert is jelenti, ami az adott link jelenlétét jelzi az oldalon.

A hipertextet alkotó egyes dokumentumokat több terminussal is illeti a nemzetközi, s ennek nyomán a magyar szakirodalom (node, workspace, page, card -csomópont, oldal stb.); mi a Roland Barthestől átvett "lexiát" fogjuk használni.

Ezek a lexiák a grafikus felületű operációs rendszerek megjelenése óta az írott szövegen kívül más jelentéshordozó elemeket (kép-, hang-, videófájlokat, animációkat stb.) is tartalmazhatnak, ezzel utat nyitva a multimédia világa felé. Technikai megvalósításuk sokféle lehet, de a használt technológiák közös eleme, hogy lehetővé teszik a hipertext "működéséhez" elengedhetetlen linkek beágyazását a szövegbe. Léteznek kifejezetten hipertextes irodalmi szövegek írására kifejlesztett speciális szoftverek (pl. a Hypercard vagy Story Space programok), de hipertextek alapvetően bármely programnyelven íródhatnak. Az interneten elérhető hipertextek döntő többsége HTML (Hypertext Markup Language) alapú, de az internetes alkalmazások fejlődésével egyre több lehetőség adódik más eljárások használatára is (CGI, PHP, ASP, JSP, CSS, DHTML, Javascript, Flash, VRML, appletek, XML stb.).